Четвер, 18.04.2024, 22:45
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Друзі сайту
Пошук
Головна » Статті » Методична скриня

Урок. Запашні квіти саду японської поезії (одухотворення природи – характерна ознака японської літератури)
УРОК № 49

Тема.

Запашні квіти саду японської поезії

(одухотворення природи – характерна ознака японської літератури)

Японська поезія – вишуканий
прекрасний сад – втілення
самої Краси
К.Бальмонт

Мета. Закріпити теоретичні знання, отримані на попередніх уроках, що стосуються жанру поетичної мініатюри Басьо, шляхом аналізу хоку; розвивати творчі здібності учнів: уяву, асоціативне мислення, вміння бачити за малим велике; виховувати любов до життя в гармонії з природою.

Типу уроку. Закріплення вивченого матеріалу та вироблення на їхній основі вмінь і навичок.

Форма уроку. Презентація творчої уяви читача.

Обладнання. Презентація «чарівного саду» японської літератури, графічний портрет Мацуо Басьо, ікебани, що символізують життя та творчість Мацуо Басьо, японська музика, тексти хоку.

ХІД УРОКУ

І. Організація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя (на фоні музики).
Вже декілька уроків ми мандруємо Японією і переконалися в тому, що японська культура оригінальна та самобутня. Це стосується і японської поезії. К.Бальмонт назвав її вишуканим прекрасним садом – втіленням самої Краси.
Презентація теми та мети уроку.
В цьому ,,саду” : (фото) можна насолодитися пахощами сакури, ірисів, азалій, магнолій, лотосів, хризантем, послухати пісню солов’я, голосно зозулі, журавля, крик ворона, диких качок, тріщання, кумкання жаб; тріщання цикад, (звуки ) помилуватися осіннім багрянцем, знайти порятунок від осіннього вітру та дощу, поміркувати про сенс життя в переддень Нового року в покинутій хижці.
Сьогодні ми побуваємо в цьому саду.
А ось і його доглядальник (впізнаєте хто це ? : він дуже дбайливий садівник. (з’являється графічний портрет Мацуо Басьо). Так, це Мацуо Басьо. Про нього ми дізналися на попередньому уроці. І ці знання ми вирішили пов’язати з японським мистецтвом ікебани : через образи – символи розповісти про життя поета.

ІІ Перевірка домашнього завдання (асоціативне складання ікебан).
Презентація ікебан творчих груп.
Бесіда .
ІІІ Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Звернімося ще раз до графічного портрету легендарного поета. Придивіться, таке враження, що він ніби хоче нам щось сказати. Здається, ще хвилька і ми почуємо: (слова порядково з’являються біля портрета). Вдивляйтесь у звичне – і побачите несподіване, вдивляйтесь у непривабливе і побачите привабливе, вдивляйтесь в просте - і побачите складне, вдивляйтесь у частинки – і побачите ціле, вдивляйтесь в мале – і побачите велике. Вдивляйтесь, вслухайтесь, вникайте, не проходьте мимо. Ми будемо йти разом з Басьо дорогою Краси і вслухатимемося, вдивлятимемося і робитимемо висновки.

ІУ Робота над темою уроку.
1.Перша зупинка ,,Ставок”
Вчитель. Діти, наш садівник зупинився. Що ж він побачив ? Та це ж ставок ! Давайте роздивимося його ближче (ст.. 167).
* Виразне читання хоку. Словесне малювання.
,,Старий ставок”
* Яку картинку ви уявили ? Спробуй усно ,,намалювати” її. Які фарби ви використаєте для відтворення зорових образів ? Які звукові образи додадуть повноти картині ?
* Осмислення прочитаного. Бесіда :
- Який настрій навіяла вам ця картина ? Чому ?
- Як ви гадаєте, про що може думати людина, яка споглядає старий ставок ?
- Чи змінилися її думки, настрій, коли стрибнула жабка ? Чому Мацуо Басьо вихопив саме цю картину з загального краєвиду ?
2. Друга зупинка ,,Метелик” (опрацювання за подібним планом).
3. Третя зупинка ,,Верба” (опрацювання за подібним планом).
Вчитель. Діти, допоки ми споглядали, ділилися своїми враженнями та думками, зник наш провідник (за час аналізу хоку з дошки зникає графічний портрет Мацуо Басьо, зявляється картинка з садом).
Діти : Як же нам бути ? Сад такий великий, і без садівника нам його не обійти.
Вчитель. Зачекайте. Я знайшла конверти, на яких написано : ,,Моїм любим друзям”. Це підказка. Творча пауза. (Діти діляться на групи, вчитель роздає кожній групі конверти, в яких на смужечках надруковані слова, з яких потрібно скласти хоку. Діти зачитують складені хоку, і вони одночасно з’являються на екрані ).
Вчитель. Зрозуміло, у Мацуо Басьо час милування квітами. Давайте і ми помилуємося. Який настрій у вас від цього споглядання ? А бажання ?
А от Мацуо Басьо відповів на це питання так :
Побачу іриси – картинка
Й відразу хочеться
Створити хоку.
Але враження переповнюють М.Басьо і йому бракує слів. А він так хоче все це описати. Допоможемо йому ? (Так)
- Творча пауза (на екрані з’являються незавершені хоку (2 рядочки), діти повинні дописати 3 рядок).
Вчитель. Але здається стало прохолодніше і дощ накрапає ... (з’являється графічний портрет Мацуо Басьо в осінню нагоду (ст. 41 № 2. 2006) Та й краєвиди змінилися. Що ми (ст. 166)) бачимо ?
- Виразне читання хоку ,,На всохлу гілку”. (Аналіз хоку за планом І див. ,,Старий ставок”).
Підбиття підсумків уроку.
Вчитель. Діти, я думаю нам треба повертатися, адже вже глибока осінь, скоро випаде сніг. На мою думку, чудова була прогулянка.
Узагальнююча бесіда.
- А вам сподобалося ?
- А чи впливала природа на ваш настрій ? Ваші думки ? (дивувала, радувала, печалила. Отже, вона ніби жива істота, з якою потрібно знайти гармонійні стосунки, щоб пережити гаму цих почуттів).
Вчитель. Хоча ми покидаємо це чудове місце, запам’ятаймо наступні слова великого вчителя (сенсея) : (графічний портрет і слова)
Мандрівниче в далекій країні !
Повернись, я покажу тобі
Істинні квіти (картинка)
Про які квіти говорить сенсей ?

Справжні квіти – це вірші – хоку, які як спалах фотокамери вихопили з круговерті життя ці чудові миті і залишили нам їх на спогад. І якщо посеред зими ви захочете помилуватися квітами, почути спів птахів, кумкання жаб, тріщання цикад, насолодитися осіннім спокоєм, вийдіть на дорогу Краси і поблукайте прекрасним, одухотвореним садом японської поезії і відчуйте осяяння душі. Музика голосно.

УІ. Домашнє завдання. Спокійно й уважно поспостерігайте за сонячним промінчиком, або сніжинкою, або квіткою, чи подихом вітру за вікном та хмаринкою на небі тощо. Напишіть хоку, поділіться своїми враженнями та асоціаціями; виконайте малюнок до хоку, яке найбільше вразило вас на уроці.

Категорія: Методична скриня | Додав: robik99 (04.03.2012)
Переглядів: 1615 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]