Четвер, 21.11.2024, 15:35
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Друзі сайту
Пошук
Головна » Статті » Методична скриня

Завдання для самостійних робіт з фізики 8 клас

Н.В.Кисіль

Завдання для самостійних робіт


Фізика 8 клас

(частина малюнків тимчасово відсутня з програмних причин, після додаткової обробки відновимо(admin))

Посібник відповідає новій програмі з фізики для учнів 8 класу 12-річної школи та підручнику В. Сиротюка « Фізика. 8 клас». Містить 14 самостійних робіт, кожна з яких складається з двох варіантів. Самостійні роботи диференційовано з урахуванням чотирьох рівнів засвоєння знань: початковий рівень, середній рівень, достатній рівень і високий рівень.
Посібник призначений для перевірки знань і самостійного вдосконалення розв’язування задач.

(Також можемо запропонувати збірник завдань для тематичного контролю знань з фізики 7-11 класи)




Рецензент:
Н.В.Устименко, вчитель математики та фізики


© Ревне, 2009

Рівномірний рух. Нерівномірний рух
Середня швидкість
Варіант І
1.Протягом 30 хв поїзд рухався рівномірно зі швидкістю 72 км/год. Який шлях пройшов поїзд за цей час ?
2.Автомобіль 5 год рухався зі швидкістю 80 км/год, а наступні 200 км він проїхав за 7 год. Яка середня швидкість руху автомобіля на всьому шляху ?


3.Човен пливе вздовж річки в один бік і проходить за 2 год 4 км. У протилежному напрямі він проходить за той самий час 10 км. Яка швидкість човна відносно води і яка швидкість течії? Швидкість човна відносно води весь час однакова.

Варіант ІІ
1.Земля рухається навколо Сонця зі швидкість 30 км/год. На яку відстань переміститься Земля за одну добу ?
2.Велосипедист проїхав 10 км зі швидкістю 20 км/год, а потім ще 50 км за дві години. Яка середня швидкість руху велосипедиста на всьому шляху ?
3.Катер, рухаючись за течією, пропливає відстань від однієї пристані до другої за 4 год. Який час затратить катер на зворотний шлях, якщо швидкість течії дорівнює 2 км/год, а відстань між пристанями – 80 км ?

Варіант ІІІ
1.Гальмівний шлях автомобіля за швидкості 54 км/год приблизно дорівнює 12 м. Скільки часу гальмуватиме автомобіль ? Рух нерівномірний.
2.Автомобіль 2 год рухався зі швидкістю 15 м/с, а потім проїхав ще 72 км зі швидкістю 20 м/с. Яка середня швидкість руху автомобіля на всьому шляху ?
3.Від пристані А до пристані В моторний човен плив 6 год, а назад – 3 год. Швидкість човна відносно води залишалася весь час тією самою. За який яас пропливе човен від пристані В до пристані А з вимкненим двигуном ?
Варіант ІV
1.Відстань від Тернополя до Києва становить 364 км. За який час проходить її радіосигнал, швидкість поширення якого дорівнює
3 ? 10 8м/с ?
2.Мотоцикліст за 40 хв проїхав 20 км, а потім ще 20 хв рухався зі швидкістю 36 км/год. Яка середня швидкість руху мотоцикліста на всьому шляху ?
3.Пасажир поїзда помітив, що локомотиви двох зустрічних поїздів пройшли повз нього через 3 хв один після одного. З яким інтервалом часу відійшли ці поїзди зі станції, якщо швидкість поїзда , в якому їде пасажир, становить 100 км/год, а швидкість зустрічних поїздів – 6 км/год ?

Варіант V
1.Відстань від Землі до Сонця становить 150 млн км. За який час світло проходить цю відстань ?
2.Поїзд рухався на підйомі зі швидкістю 60 км/год, а на рівнині зі швидкістю 90 км/ год. Яка середня швидкість руху поїзда на всьому шляху, якщо час його на рівнині удвічі більший, ніж на підйомі ?
3.Пасажир поїзда помітив, що зустрічні поїзди пройшли мимо з інтервалом у 5 хв. З яким інтервалом часу більшим, ніж 5 хв, чи меншим проїхали ці поїзди повз чергового по станції ? Рух поїздів вважати рівномірним.

Варіант VІ
1.Висота Останкінської телевежі становить 533 м. За який час можна піднятися на таку висоту за швидкості ліфта 7 м/с ?
2.Автомобіль проїхав першу ділянку зі швидкістю 100 км/год, а другу зі швидкістю 40 км/год. Яка середня швидкість руху автомобіля, якщо час руху на обох ділянках однаковий ? Розв’яжіть задачу, якщо час руху на першій ділянці удвічі більший, ніж на другій.
3.Дорогою повзе удав завдовжки 12 м, а по удаву від голови до хвоста скаче папуга. Швидкість удава відносно дороги дорівнює 2 м/с, а швидкість папуги відносно удава 3 м/с. Який шлях відносно дороги пройде папуга, доки доскаче від голови удава до його хвоста?

Варіант VІІ
1.Гальмівний шлях автомобіля за швидкості 54 км/год дорівнює приблизно 12 м. Скільки часу гальмуватиме автомобіль ?
2.Вагон, рухаючись під ухил з гірки, проїхав за 10 с 120 м. Скотившись із гірки і продовжуючи рухатись, він проходить до повної зупинки ще 360 м за час 1,5 хв. Визначте середню швидкість руху вагона за весь час.
3.Дорогою, яка паралельна залізниці, рухається велосипедист зі швидкістю 8 км/год. У деякий момент його наздоганяє поїзд завдовжки 120 м і обганяє його за 6 с. Яку швидкість мав поїзд ?

Варіант VІІІ
1.Велосипедист за 20 хв проїхав 3 км. Яку відстань він проїде за наступні півгодини, рухаючись із тією самою швидкістю ?
2.Піднімаючись на гору, лижник проходить 3 км зі швидкістю 5,4 км/год. Спускаючись із гори зі швидкістю 10 м/с, він проходить 1 км шляху. Визначте середню швидкість руху лижника на всьому шляху .
3.Із пункта А в пункт В з інтервалом у 10 хв вийшли два електропоїзди зі швидкостями 54 км/год. Яку швидкість мав зустрічний поїзд, якщо він зустрів ці поїзди через 4 хв один після одного ?

Механічні коливання. Звук. Рух по колу

І варіант
Початковий рівень
1.Період обертання круга 10 с. Як ви це розумієте ?
2.Чи почуємо вибух, що стався на Місяці ?

Середній рівень
1.Тягарець, що коливається на пружині, за 12 с зробив 40 коливань.
Знайдіть період і частоту коливань ?
2.Луну від викрику хлопчика перед лісом почули через 4 с після викрику. На якій
відстані від лісу був хлопчик ? Швидкість звуку вважайте
331 м/с.

Достатній рівень
1.а) Від яких величин залежить період коливань тіла на пружині ? Як зміниться період коливань, якщо збільшити масу тіла ? Замінити пружину ?
б) Поясніть, чому люди, які піднялись високо в гори, повинні голосніше говорити, щоб почути одне одного ?
2.Знайдіть радіус колеса, що обертається, якщо відомо, що швидкість точки, що лежить на ободі, в 2,5 рази більша швидкості точки, що лежить на 5 см ближче до осі колеса ?

Високий рівень
1.а) Чому в невеликій кімнаті не чути луни ? Чому в лісі важко орієнтуватись по голосу ?
б) Поясніть прислів’я : ,,Коли б”ють по стіні, і стеля тремтить” ?
2.Шків діаметром 16 см робить 300 об за 3 хв. Визначте частоту обертання шківа і яка швидкість рівномірного руху точок обода цього шківа ?
3.Період обертання корабля – супутника навколо Землі дорівнює 90 хв. Його висота над землею 320 км, а радіус Землі 6400 км. З якою швидкістю рухався корабель ?

Механічні коливання. Звук. Рух по колу

ІІ варіант
Початковий рівень
1.Чому дзюрчать струмки ?
2.Як перевіряють наявність тріщин у колесах вагонів, скляному або порцеляновому посуді ?
Середній рівень
1.Людина може чути звуки, які поширюються від джерел, що роблять не менше як 16 і не більше, як 20000 коливань за 1 с. Визначте період цих коливань ?
2.Відстань до перешкоди, що відбиває звук, дорівнює 136 м. Через який час людина почує луну ? Швидкість звуку вважайте рівною 340 м/с.
Достатній рівень
1.а) Для чого стіни і стелю приміщень радіо і телестудій покривають матеріалами, які добре поглинають звук ?
б) Писк комара – звук більш високого тону, ніж гудіння джмеля ? Яка з цих комах частіше змахує крильцями ?
2.У скільки разів швидкість кінця хвилинної стрілки баштових годинників більша за швидкість кінця хвилинної стрілки наручних годинників, якщо довжина стрілки баштових годинників 1,5 м, а довжина стрілки наручних годинників 1,5 см.
Високий рівень
1.а) Чому шум, що створює поїзд, стає особливо оглушливим, коли він входить в тунель ?
б) Як зміниться період коливань пружинного маятника, якщо амплітуду коливань збільшити у 4 рази.
2.Якщо під час обертань шліфувального круга точки на його ободі мають швидкість руху 95 м/с, то виникає небезпека розривання круга. Чи можна цей круг радіусом 20 см обертати з частотою
100 1/с?

3.Хлопчик обертає камінь прив’язаний до мотузки довжиною
0,5 м, у вертикальній площині так, що частота дорівнює 3 1/с . На яку висоту злетів камінь, якщо мотузка обірвалась в той момент, коли швидкість була направлена вертикально вгору.

Сила пружності. Сила тяжіння. Вага

І варіант
Початковий рівень
1.Під дією якої сили змінюється швидкість тіла, кинутого вертикально в гору ?
а) Ваги тіла
б) Сили пружності
в) Сили тяжіння
2.Від чого залежить жорсткість пружини ?
а) Від маси пружини
б) Від довжини пружини
в) Від матеріалу й форми пружини
Середній рівень
1.Космонавту в умовах невагомості треба займатись фізичними вправами.
Чи знадобляться йому гантелі ?
2.Камінь кидають вертикально в гору. Чи однакова сила тяжіння діє на камінь в такі моменти: 1) коли він перебуває в руці; 2)у момент кидка; 3) коли він летить вгору; 4) у верхній точці траєкторії; 5) коли летить вниз ? Чи однакова вага каменя в ці моменти.
Достатній рівень
1.Коли підняти важку колоду з м”якого грунту, то на ньому залишиться вм’ятина. Під дією якої сили у грунті утворилася вм’ятина ?
2.Чому дорівнює жорсткість пружини, якщо під дією сили 6Н вона розтягується на 12 см ?
3.Люстра підвішена до стелі, її маса 7,5 кг. З якою силою люстра діє на стелю ? Як називається ця сила ? Зобразіть цю силу на кресленні.

Високий рівень
1.Сила 20Н розтягує пружину на 4 см. Якою є сила, що розтягує пружину на 7 см ?
2.Посудину об’ємом 20 м3 наповнили рідиною. Яка це рідина, якщо її вага дорівнює 160Н ?
3.На порожнє відро діє сила тяжіння 10Н. яка сила тяжіння діє на це відро, якщо у нього налити 10 л води ?

Сила пружності. Сила тяжіння. Вага

ІІ варіант
Початковий рівень
1.Як зміниться сила пружності, якщо видовження пружини збільшити вдвічі ?
А) Залишиться незмінною
Б) Збільшиться вдвічі
В) Зменшиться вдвічі
2.На рисунку зображені деякі сили, що діють на тіло й опору.

А) Сила F1 – вага тіла
Б) Сила F2 – сила тяжіння
В) Сила F3 – сила реакції опори
Середній рівень
1.Назвіть сили, які діють на тягар, підвішений до кінця пружини ?
2.Чи має вагу птах, що летить у повітрі ?
Достатній рівень
1.Більшість супутників планет не мають атмосфери. Чому ?
2.Визначте видовження пружини, якщо на неї діє сила 20Н, а коефіцієнт жорсткості пружини 1000 Н/м
3.На витягнутій долоні перебуває в стані спокою тіло масою
100 г. Чому дорівнює вага і сила тяжіння цього тіла ? До чого прикладена кожна з цих сил ? Зобразіть їх на кресленні.
Високий рівень
1.Свинцева деталь важить 28Н. Який об’єм цієї деталі ?
2.При стисканні пружини на 3,5 см виникає сила пружності 1400Н. Яка сила виникає при стисканні пружини на 2,1 см ?
3.На порожню каструлю діє сила тяжіння 4Н. Яка сила тяжіння діє на цю каструлю, якщо у неї налити 3 л води ?

Тиск твердих тіл. Тиск рідин

І варіант
Початковий рівень
1.Виберіть правильне твердження :
По тонкому льоду безпечніше повзти, ніж іти.
А) Людина, що повзе, тисне на лід з меншою силою, ніж та, що йде.
Б) У людини, що йде, площа опори більша, ніж у тої, що повзе.
В) Людина, що повзе, чинить на лід менший тиск, ніж, та що йде.
2.Виберіть правильне твердження :
Тиск рідини залежить від :
А) Маси рідини
Б) Ваги рідини
В) Висоти рівня рідини
Середній рівень
1.Доросла людина, яка має площу підошов взуття 400 кв. см, тисне на підлогу із силою 700Н. Визначити тиск людини на підлогу.
2.Чому тупим ножем важко застругувати олівець ?

Достатній рівень
1.Довжина однієї лижі рівна 2 м, а ширина – 10 см. Визначте тиск, що чинить хлопчик масою 45 кг на сніг. Чи зможе він проїхати на лижах по льоду, що витримує тиск 1 кПа ?
2.У посудині міститься один над одним три шари рідини, які не зміщуються між собою : води, олії і ртуті. Висота кожного шару становить 10 см. Чому дорівнює тиск рідин на дно посудини ?
Високий рівень
1.Людина забиває цвях у стінку, вдаряючи молотком по шапці цвяха із силою 30Н. Чому дорівнює тиск на шапку і на стіну під час удару, якщо площа поверхні шапки дорівнює 0,5 кв. см, а площа поверхні вістря цвяха становить 0,1 кв. мм?
У скільки разів тиск на стіну більший ніж на шапку цвяха ?
2.У циліндричній посудині під шаром гасу перебуває 15-сантиметровий шар води. Об’єм гасу в три рази перевищує об’єм води. Який тиск на дно ?

Тиск твердих тіл. Тиск рідин

ІІ варіант
Початковий рівень
1.На руку людини сів комар. Виберіть правильне твердження :
А) Комар чинить на шкіру людини при укусі більший тиск, ніж танк на дорогу.
Б) Чим більша сила, що діє на поверхню, тим менший тиск .
В) Чим більша площа опори, тим більший тиск.
2.Виберіть правильне твердження :
Тиск твердих тіл залежить від :
А) Ваги цього тіла
Б) Площі поверхні
В) Густини твердого тіла
Середній рівень
1.У цистерні, наповненій нафтою, на глибині 5 м поставлений кран. Визначте тиск нафти на кран.
2.Чому вибух під водою нищить істоти, які там живуть ?
Достатній рівень
1.Визначити тиск людини на лід, якщо її маса 80 кг і стоїть вона на ковзанах з довжиною лез 40 см і шириною 1 мм.
2.Визначте глибину занурення батискафа в море, якщо на його ілюмінатор площею 0,12 кв. см тисне морська вода із силою 1,9МН.
Високий рівень
1.Акваріум має форму куба з довжиною ребра 24 см. За якої товщини шару води сила тиску води на дно буде у 8 разів більша, ніж сила тиску на стінку ?
2.Яку найбільшу масу може мати двовісний завантажений вагон, якщо допустимий тиск на рейки повинен бути 300 МПа ? Площа дотику кожного колеса з рейками дорівнює 2,5 кв.см.

Важелі. Блоки

І варіант
Початковий рівень
1.Маса першого вантажу 20 Н. Яка вага другого вантажу?

2.Наведіть приклади нерухомих блоків.
Середній рівень
1.Який вантаж можна підняти за допомогою рухомого блока, якщо тягнути мотузку із силою 196Н ? Яка робота буде виконана при цьому, якщо вантаж підняти на висоту 20м ?
2.Чому ручку до дверей закріплюють біля краю, а не посередині дверей ?
Достатній рівень
1.Вантаж масою 30 кг піднімають за допомогою одного рухомого блока, прикладаючи силу 1600Н. Яка маса блока ? ?
2.Плечі важеля мають довжину 25 см і 40 см. Менша з двох ветрикальних сил, що діють на важіль, дорівнює 40 Н. Чому дорівнює друга сила, якщо важіль перебуває у рівновазі ?

Високий рівень
1. На важелі зрівноважений вантаж масою 30 кг за допомогою сили 100 Н. Які плечі цієї сили, якщо плече сили, що діє на важіль з боку вантажу, дорівнює 20 см.
2.Довжина важеля 1,4 м. Сили, прикладені до плечей : до меншого – 900 Н, до більшого – 150 Н. Визначити плечі важеля, якщо він перебуває у рівновазі.

Важелі. Блоки

ІІ варіант
Початковий рівень
1Маса першого вантажу 3 кг. Яка маса другого вантажу ?

2.Наведіть приклади застосування важелів.
Середній рівень
1.Яку силу треба прикласти, щоб за допомогою рухомого блока підняти вантаж вагою 720Н ?
2.Чому сірник легко розламати посередині і важче відламати маленький шматок від нього ?
Достатній рівень
1.Яка маса вантажу, що його підіймають за допомогою одного рухомого блока, якщо прикладена сила дорівнює 130 Н, а маса блока 1 кг ?
2.На важіль діють дві сили, плечі яких 20 см і 80 см. Сила, яка діє на коротке плече, дорівнює 120Н. Яку силу потрібно прикласти до другого плеча, щоб зрівноважити важіль ?
Високий рівень
1.Коротке плече важеля 30см, довге – 60 см. До короткого плеча прикладена сила 80Н. Яку силу потрібно прикласти до довгого плеча, щоб важіль був у рівновазі ?

2.Довжина важеля 1 м. Сили, прикладені до плечей : до більшого 100Н, до меншого – 60Н. Визначте плечі важеля.
Архімедова сила
Плавання тіл

І варіант
1.Чому дорівнює Архімедова сила, що діє на кульку об’ємом
10 см3, цілком занурену у гас ?
2.Чому по кам”янистому дну річки не так боляче ходити босими ногами, як по кам”янистому берегу ?
3.Назвіть метал, що тоне у ртуті.
ІІ варіант
1.Яка Архімедова сила діє в повітрі на повітряну кулю об’ємом
200 м3 ?
2.Який об’єм має тіло, занурене повністю у воду, якщо на нього діє виштовхувальна сила 40Н ?
3.Наведіть приклади, які підтверджують існування виштовхувальної сили, що діє на тіла, занурені в рідину ?
ІІІ варіант
1.При зважуванні тіла в повітрі динамометр показав 4,4 Н, а у воді – 1,6Н. Визначте об’єм тіла.
2.Яка густина тіла, якщо при повному занурені у гас на нього діє Архімедова сила, що дорівнює половині сили тяжіння.
3.Чому не можна гасити бензин, що горить, заливаючи його водою.
ІУ варіант
1.Яку силу необхідно прикласти до латунного стержня масою 17 кг, щоб підняти його у воді ?
2.Яка Архімедова сила діє в гасі на чавунну кулю масою 1,4 кг, занурену в гас наполовину ?
3.У посудині знаходяться три рідини, що не змішуються між собою. Де опиняться кинуті у посудину золота обручка, свинцева куля, крижинка і корок ?

Гас

Вода

Ртуть


Механічна робота. Потужність

І варіант
Початковий рівень
1.Виберіть правильне твердження. У якому з перерахованих випадків не виконується робота ?
А) Кулька падає з висоти 5 м.
Б) Зошит лежить на парті
В) Дитина тягне сани по горизонтальній дорозі
2.Виберіть правильну відповідь. Яку потужність має електродвигун, що за 15 хв виконує роботу 360000 Дж.
А) 400 кВт
Б) 400 Вт
В) 40 Вт
Середній рівень
1.Людина піднімаючись сходами, розвивала потужність 40 Вт. Яку роботу виконала людина за 10 с ?
2.За який час було виконано роботу 1200 кДж електричним двигуном, потужність якого 100 кВт.
Достатній рівень
1.Два однакових за розміром й конструкцією кораблі розвивають різну потужність. Чи з однаковою швидкістю будуть рухатись ці кораблі ?
2.Кінь тягне сани, прикладаючи силу 100Н. З якою швидкістю тягне кінь сани, якщо потужність становить 300 Вт.
3.Яку силу тяги розвиває трактор, що рухається зі швидкістю 1,5 м/с при потужності 90 кВт ?
Високий рівень
1.Чи виконує роботу сила ваги, що діє на м’яч, коли він :
А) Лежить на землі ?
Б) Летить у футбольні ворота ?
2.При рівномірному русі автомобіля зі швидкістю 90 км/год двигун автомобіля розвиває силу тяги 2500Н. Визначити роботу за 2 год.
3.Яку роботу треба виконати, щоб підняти гранітну плиту об’ємом 1,5 м3 і масою 3900 кг зі дна річки до поверхні води ? Глибина ріки 5 м. Опором води знехтувати.

Механічна робота. Потужність

ІІ варіант
Початковий рівень
1.Виберіть правильне твердження. У якому з випадків виконується механічна робота ?
А) М’яч падає з деякої висоти.
Б) Книга лежить на столі
В) Кінь тягне сани по горизонтальній дорозі.
2.Камінь падає на землю. Яка сила виконує роботу в цьому випадку ?
А) Сила тертя
Б) Сила тяжіння
В) Архімедова сила
Середній рівень
1.Людина масою 80 кг піднімається вгору на 10 м. Яку роботу вона виконує ?
2.Іграшковий автомобіль їде зі швидкістю 0,5 м/с, розвиваючи потужність 2 Вт. Яка сила тяги автомобіля ?
Достатній рівень
1.Чи однакову потужність розвивають двигуни вагона трамвая, коли він рухається з однаковою швидкістю без пасажирів і з пасажирами ?
2.Яка потужність старовинного маятникового годинника, якщо гиря годинника опустилася за 6 діб на 1 м? Маса гирі 10 кг.
3.За який час мотор потужністю 2500 Вт піднімає вантаж масою
2 т на висоту 20м?
Високий рівень
1.Збільшується чи зменшується швидкість руху судна щодо води при його переході з річки в море ? Потужність, яку розвиває двигун не змінюється.
2.Двигун автомобіля масою 800 кг розвиває потужність 1000000 Вт. З якою швидкістю рухається автомобіль, якщо сила тяги дорівнює вазі автомобіля ?
3.Яку роботу треба виконати, щоб підняти зі дна до поверхні води камінь масою 20 кг і об’ємом 4 дм3 ? Глибина озера 3 м. Опором води знехтувати.

Робота і потужність
Енергія

І варіант
1.Учень стверджував, що тримаючи ранець з підручниками, він виконав роботу, чи правильно це ?
А) Так ; Б) Ні ; В) Інша відповідь
2.Яку енергію матиме тіло, якщо його підняти над поверхнею
землі ?
а) потенціальну ; б) кінетичну ; в) потенціальну і кінетичну
3.Що прийнято за одиницю вимірювання енергії ?
а) Ньютон ; б) Ват ; в) Джоуль
4.Потужність – це величина, що характеризує :
а) швидкість виконання роботи ;
б) час виконання роботи ;
в) кількість виконаної роботи.
ІІ варіант
1.Від чого залежить значення механічної роботи ?
а) від сили, яка діє на тіло ?
б) від шляху, пройденим тілом ?
в) від значень сили і шляху, на якому діє сила.
2.Знайдіть значення механічної роботи, якщо на тіло діє сила 15Н на шляху 10 м.
а) 50 Дж;
б) 2 Дж ;
в) 150 Дж
3.Вантажний автомобіль і легковий рухаються з однаковими швидкостями. Порівняйте значення кінетичних енергій автомобілів.
А) легкового автомобіля більша ;
Б) вантажного автомобіля більша.
В) однакові.
4.ККД визначають відношенням корисної роботи до затраченої. Корисна робота може бути :
а) більшою за затрачену ;
б) меншою за затрачену ;
в) може дорівнювати затраченій
ІІІ варіант
1.Екскаватор піднімає ківш на висоту 2,5 м за 10 с. Маса ковша разом із вантажем дорівнює 2000 кг. Яку роботу виконує двигун під час піднімання навантаженого ковша.
2.На скільки змінилася потенціальна енергія тіла масою 2 кг, якщо воно впало з висоти 10 м до висоти 3 м?
ІV варіант
Висота греблі гідроелектростанції дорівнює 12 м, а потужність водяного потоку 3мВт. Знайдіть об’єм води, що падає з греблі за 1 хв.

ККД . ,,Золоте правило механіки”

І варіант
Початковий рівень
1.Виберіть правильне твердження :
Який із перерахованих нижче простих механізмів дає найбільший виграш у роботі ?
А) похила площина
Б) важіль
В) жодний простий механізм виграшу в роботі не дає.
2.Корисна робота механізму становить одну п’яту від витраченої. Який ККД механізму ? Виберіть правильну відповідь :
а) 20 %
б) 50 %
в) 75 %
Середній рівень
1.Назвіть можливі способи збільшення ККД.
2.Запропонуйте прості механізми, що дозволять одержати виграш у силі у 8 разів, у 16 разів.
Достатній рівень
1.Вантаж масою 150 кг піднімають за допомогою рухомого блока, ККД якого 75 %. Яка маса блока ?
2.Висота похилої площини дорівнює 1 м, а довжина – 10 м. Щоб підняти цією площиною вантаж масою 150 кг, потрібна сила
250 Н. Визначте ККД похилої площини.
Високий рівень
1.За допомогою важеля підняли вантаж масою 150 кг на 1 м. При цьому сила, прикладена до довгого кінця вантажу, здійснила роботу 2000 Дж. Який ККД важеля?
2.Скільки води можна підняти з колодязя глибиною 36 м протягом 1 год, якщо потужність електродвигуна насоса дорівнює 4,9 кВт, а ККД установки дорівнює 70 %.

ККД. ,,Золоте правило механіки”

ІІ варіант
Початковий рівень
1.Виберіть правильне твердження :
Який з простих механізмів належить до похилої площини ?
А) Блок
Б) Клин
В) Важіль
2.Корисна робота механізму становить одну чверть від витраченої. Який ККД механізму ? Виберіть правильну відповідь :
а) 25 %
б) 50 %
в) 75 %
Середній рівень
1.Чому повна робота при використанні механізмів виявляється увесь час більшою за корисну роботу ?
2.Запропонуйте прості механізми, що дозволяють одержати виграш у силі в 4 рази, в 12 разів.
Достатній рівень
1.Вантаж підіймають за допомогою нерухомого блока, прикладаючи силу 300Н. Яка маса вантажу, якщо ККД становить 70 % ?
2. Висота похилої дороги дорівнює 10 м, а довжина – 100 м. Щоб підняти по цій площині автомобіль масою 1000 кг, потрібно прикласти силу 2500Н. Визначити ККД похилої дороги.
Високий рівень
1.Вантаж масою 100 кг підняли за допомогою важеля на 20 см, прикладаючи до довгого плеча важеля силу 250 Н. На скільки опустилася точка прикладання цієї сили, якщо ККД важеля дорівнює 80 % ?
2.Двигун піднімального крана потужністю 6 кВт піднімає вантаж масою 6 т на висоту 8 м. Визначте час підйому вантажу, якщо ККД установки дорівнює 80 %.

Внутрішня енергія. Теплопередача і робота
Види теплопередачі

Початковий рівень
1.Чи зміниться внутрішня енергія чайної чашки, коли її переставити зі столу на полицю серванта ?
2.Чому, виконуючи вправи на канаті, не слід швидко опускатись, охопивши його руками ?
3.В якій сукні влітку менш спекотно : в білій чи в темній ?
Чому ?
Середній рівень
1.Чи можна запалити сірника, не здійснивши над ним механічної роботи ?
2.Шайба ковзає по горизонтальній льодовій площадці. Як при цьому змінюється кінетична енергія шайби ? Внутрішня енергія ?
3.Чому, коли варять варення, то намагаються користуватись дерев”яною ложкою, а не металевою ?
Достатній рівень
1.Чому в старому чайнику, після того як його зняти з вогню, вода охолоджується повільніше, ніж у такому ж новому ?
2.Навіщо водопровідні труби закопують досить глибоко в землю ?
3.Яке призначення скла чи поліетиленової плівки, що ними накривають парники ?
Високий рівень
1.Чи правильне твердження : при теплообміні енергія переходить від тіл з більшою внутрішньою енергією до тіл з меншою внутрішньою енергією ?
2.В який бік дме нічний бриз – з моря на сушу чи навпаки ?
Чому ?
3.Свічку, яка горить, піднесли до щілини під дверима в дім, і полум”я відхилилось назовні. Коли робили дослід – улітку чи взимку?

Кількість теплоти. Питома теплоємність

І варіант
Початковий рівень
1.Виберіть правильне твердження :
Маси льоду й води, що утворилась з нього, рівні. Чи до однакової температури вони нагріються, якщо їм передати однакову кількість теплоти.
А) Не до однакової
Б) Лід нагріється до вищої температури
В) Вода нагріється до вищої температури
2.Виберіть правильне твердження :
Двом брускам мідному і сталевому однакової маси передано одну й ту саму кількість теплоти.
А) Температура сталевого бруска буде вищою.
Б) Температура мідного бруска буде вищою
В) Обидва бруски нагріються однаково.
Середній рівень
1.Сталева деталь масою 0,5 кг при обробці напилком нагрілася на 300С. Скільки енергії передано деталі ?
2.Чому вода в морі нагрівається сонячними променями повільніше, ніж суша ?
Достатній рівень
1. На скільки зміниться температура води у склянці, якщо воді передати кількість теплоти 500 Дж ? Об’єм води 200 куб. см.
2.На яку висоту можна підняти слона масою 4 т, затративши таку ж енергію, яка необхідна, аби довести воду в чайнику об’ємом 3 л від 20 0С до кипіння?
Високий рівень
1.На яку висоту можна підняти воду, затративши таку ж енергію, яка необхідна для нагрівання цієї води на 1 0С.
2.У холодну воду масою 3 кг, температура якої 15 0С, долили 4 кг гарячої води. Якою була температура гарячої води, якщо температура виявилась рівною 45 0С ?

Кількість теплоти. Питома теплоємність

ІІ варіант
Початковий рівень
1.Виберіть правильне твердження :
В одну пробірку налили воду, в другу олії такої самої маси і такої самої температури. Яка з цих рідин швидше нагріватиметься, якщо занурити їх у гарячу воду ?
А) Пробірка з водою
Б) Пробірка з олією
В) Однаково
2.Виберіть правильне твердження :
Яка кількість теплоти необхідна для нагрівання на 1 0С одного кілограма сталі ?
А) 500 Дж
Б) 250 Дж
В) 140 Дж
Середній рівень
1.Яка маса залізної деталі, якщо на її нагрівання від 20 0С до
200 0С пішло 41400 Дж теплоти.
2.Чому вода в озері охолоджується за ніч менше ніж пісок на пляжі ?
Достатній рівень
1.Площа кімнати 20 кв.м, висота 3м. Яка кількість теплоти необхідна для нагрівання повітря в кімнаті від 4 0С до 20 0С ?
2.Яка кількість теплоти необхідна, щоб нагріти 1 л води, що перебуває у сталевій каструлі масою 2 кг від 20 0С до 80 0С.
Високий рівень
1.З однієї і тієї ж висоти на асфальт упали сталева й алюмінієва кулі однакової маси. Яка з цих куль при ударі сильніше
нагрілася ?
2.У холодну воду масою 300 г, що має температуру 10 0С, опускають нагрітий у киплячій воді мідний брусок масою 1 кг. Якою стане температура води ?

Згоряння палива

І варіант
Початковий рівень
1.Виберіть правильне твердження :
При спалюванні 1 кг палива виділилося 25 МДж теплоти.
А) Спалювали деревне вугілля.
Б) Спалювали спирт
В) Спалювали гас
2.Виберіть правильне твердження :
У печі було спалено 2 кг сухих дров.
А) Виділилося 6 МДж теплоти
Б) Виділилося 22 МДж теплоти
В) Виділилося 28 МДж теплоти
Середній рівень
1.Скільки теплоти виділиться при повному згорянні сухих соснових дров об’ємом 0,2 куб.м?
2.При повному згорянні бензину виділилося 1,63*107 кДж теплоти. Скільки бензину спалено ?
Достатній рівень
1.Скільки води можна нагріти від 20 0С до 60 0С, якщо на її нагрівання пішла половина енергії, отриманої в результаті спалювання 49 кг кам’яного вугілля.
2.На скільки градусів можна було б нагріти 2 кг води під час спалювання 10 г спирту, якби уся енергія пішла на нагрівання
води ?
Високий рівень
1.До якої температури можна нагріти 50 л води, температура якої дорівнює 20 0С, спаливши 100 г бензину, якщо ККД нагрівника становить 50 % ?
2.В алюмінієвій каструлі нагріли 2 л води від 20 0С до кипіння за рахунок спалювання 45 г гасу. Визначте масу каструлі, якщо ККД нагрівача прийняти рівним 40 %.

Згоряння палива

ІІ варіант
Початковий рівень
1.Виберіть правильне твердження :
При спалюванні 1 кг палива виділилося 44 МДж теплоти.
А) Спалювали природний гас
Б) Спалювали нафту
В) Спалювали буре вугілля
2.Виберіть правильне твердження :
У печі було спалено 4 кг сухих дров.
А) Виділилося 32 МДж теплоти
Б) Виділилося 27 МДж теплоти
В) Виділилося 72 МДж теплоти
Середній рівень
1.Скільки теплоти виділиться при повному згоранні кам’яного вугілля об’ємом 0,6 кв.м?
2.Чи однакову кількість дров, кам’яного вугілля, торфу треба спалити в грубці, щоб нагріти повітря кімнати до однієї і тієї самої температури.
Достатній рівень
1.Скільки гасу треба спалити, щоб змінити температуру води масою 1,5 кг від 20 0С до 80 0С, якщо на її нагрівання пішла половина енергії, отриманої в результаті спалювання гасу ?
2.У печі згоряють сухі соснові дрова об’ємом 0,01 куб.м і торф масою 5 кг. Яка кількість теплоти виділяється в печі ?
Високий рівень
1.Який ККД спиртівки, якщо для підвищення температури 0,5 л води на 5 0С витрачено 1 г спирту ?
2.У мідній каструлі масою 800 г нагріли 5 л води до кипіння за рахунок спалювання 80 г природного газу. Визначте початкову температуру води. ККД пальника вважайте рівним 52 %.

Плавлення і кристалізація

Початковий рівень
1.Чому теплого зимового дня лижі залишають на свіжому снігу лижню ?
2.Чи прискориться танення льоду в теплій кімнаті, якщо його накрити шубою ?
3.Як найпростіше визначити, яке з двох тіл твердіше ?
Середній рівень
1.Чи можна в алюмінієвій посудині розпалювати свинець ?
2.У якому стані (твердому чи рідкому ) перебуває срібло і вольфрам при температурі 1000 0С ?
3.Скільки міді, що має температуру 1085 0С, можна розплавити, передавши їй кількість теплоти 126000 Дж ?
Достатній рівень
1.Три куски однакової маси – льодяний, свинцевий і мідний – мають температуру – 10 0С. Для плавлення якого з них потрібно найменше енергії ? Найбільше ?
2.Яку кількість теплоти необхідно відібрати у 10 кг води, яка має температуру 10 0С, щоб перетворити її на лід температурою –
20 0С ?
3.Яку енергію необхідно затратити, щоб розплавити кусок свинцю масою 2 кг, взятий при температурі 37 0С ?
Високий рівень
1.У термос з водою, температура якої 0 0С, опустили кусок льоду з такою ж температурою. Чи буде лід танути ?
2.У калориметрі знаходиться алюміній масою 250 г при температурі 10 0С. Якою стане температура в калориметрі, коли передати алюмінію кількість теплоти 225 кДж ?
3.Мідна гиря масою 250 г нагріта до 100 0С і поставлена на лід.
Яку кількість льоду розтопить гиря при охолодженні до 0 0С ?

Випаровування. Конденсація. Кипіння

Початковий рівень
1.При якій температурі випаровується вода ?
2.Яке тіло має більшу внутрішню енергію : 1 кг води при 100 0С чи 1 кг водяної пари при тій самій температурі ?
3.Чому сирі дрова горять гірше, ніж сухі ?

Середній рівень
1.Чому температура води у відкритій посудині завжди трохи нижча від температури повітря в кімнаті ?
2.Питома теплота пароутворення води значно більша, ніж ефіру. Чому ж ефір, налитий на руку, викликає значно сильніше відчуття холоду ?
3.Яка кількість теплоти необхідна для перетворення на пару 8 г ефіру, узятого за температури 35 0С.

Достатній рівень
1.Яка кількість теплоти потрібна, щоб перетворити 3 кг води, взятої при температурі 20 0С, у пару при температурі 100 0С ?
2.Скільки води, взятої при температурі 0 0С, можна перетворити в пару за рахунок теплоти, яка виділилась при згоранні 50 г спирту ?
3.Поясніть фізичний зміст прислів’я : ,,Дощ пройде – земля висохне”

Високий рівень
1.Яка кількість теплоти потрібна, щоб перетворити 500 г льоду, який має температуру – 20 0С, у пару при температурі 100 0С ?
2.Яку масу гасу потрібно спалити, щоб 10 кг води за температури 20 0С нагріти до кипіння і 1 кг її перетворити в пару ?
3.Після дощу аромат квітів стає сильнішим. Чому ?


ЛІТЕРАТУРА

1.Генденштейн Л.Е., Гельфгат І.М., Кирик Л.А., Задачі з фізики 7 клас. Харків, ,,Гімназія”, Київ. ,,Перун”, - 1999 – 152 с
2.Гороховська В.Т., Самсонова Г.В. Уроки фізики в 6-му класі. – К.: Рад. шк.,
1985 – 176 с
3.Гороховська В.Т., Самсонова Г.В. Уроки фізики в 8 класі. – К.: рад. шк.,
1989 – 144 с
4.Коршак Є., Ляшенко О. Планування уроків фізики у 8 класі. – Фізика та астрономія в школі. – 1999. - № 4. – с. 14 -18
5.Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф. Фізика – 7 клас . – Підручник для 7 класу . – К.: Ірпінь: Перун, 2000. – 160 с
6. Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф. Фізика – 8 клас . – Підручник для 8 класу . – К.: Ірпінь: Перун, 2000. – 192 с
7. Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф. Фізика – 8 клас . – Підручник для 8 класу . – К.: Генеза : Перун, 2008. – 208 с
8.Кирик Є.В. Усі уроки фізики. 8 клас. – Х.: Вид. група ,,Основа”, 2008, - 352 с
9.Лукашик В.І. Збірник запитань і задач з фізики. – К.: Рад. шк..,191 – 208 с
10.Савченко В. Планування уроків фізики в 7 класі. – Фізика та астрономія в школі. – 1999. - № 2. – с. 15 – 21
11.Сиротюк В.Д. Фізика 8. Підручник для 8 класу. – К.: Зодіак – Еко, 2008. – 240 с


Кисіль Ніна Володимирівна, вчитель фізики Ревнівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів.

Рекомендовано радою методичного кабінету школи, відділу освіти (протокол № 5 від 14.04.2009)

© Ревне 2009

Категорія: Методична скриня | Додав: robik99 (13.11.2011)
Переглядів: 9316 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]