Вівторок, 06.12.2016, 01:48
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Меню сайту
Категорії розділу
Учнівські роботи, МАН [11]
Сценарії [39]
Сценарії шкільних заходів
Накази [1]
Накази по школі по певній темі (атестація)
Методична скриня [21]
Методичні розробки для вчителів, плани уроків
Форма входу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
Пошук
Головна » Статті » Методична скриня

8 клас – урок позакласного читання
8 клас – урок позакласного читання за новелами В.Сухомлинського "Не можна жити і дня без тривоги за рідну людину ” (вчитель Коваль Надія Петрівна)
Тема: Не можна жити і дня без тривоги за рідну людину
(за новелами В.Сухомлинського)

Мета : ознайомити учнів із життям і діяльністю видатного вченого – педагога і письменника; посилаючись на тексти творів, розкрити взаємини у родині, які мають бути засновані на народній моралі; довести, що егоїзм, неповага до батьків руйнують сім’ю, мир і злагоду у родині; удосконалити навички виразного читання, аналізу художнього твору; виховувати доброту, любов та повагу до рідних і близьких.

Тип уроку : вивчення нового матеріалу.

Обладнання : портрет, виставка праць, тексти новел, пісні (до теми уроку), малюнки дітей.

ХІД УРОКУ

І.Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.Організаційний момент.
2.Повідомлення теми та мети уроку.

Урок літературний, який ми проводимо сьогодні, присвячений творчості незвичайної людини, видатного вченого-педагога і письменника В.Сухомлинського. сьогодні старше покоління б’є на сполох, бо у вік комп’ютерів і технічного прогресу підростаюче покоління забуває про людяність, милосердя, стає жорстоким і бездушним.
Думаю, що твори цього письменника, допоможуть відкрити наші душі, і знову повернутися до джерел людської мудрості, християнських заповідей.
Скарбниця творів В.Сухомлинського – це цілюще джерело добра і любові. На уроці ми познайомимось із життям і діяльністю вченого – педагога і письменника. Посилаючись на його твори ми з’ясуємо, якими повинні бути взаємини у родині. (Записати на дошці проблему).

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Прес – конференція.
Інтерв’ю з письменником.
Вчитель : А зараз ми проведемо невеличку прес – конференцію.
Бо сьогодні до нас на урок завітав письменник, і у вас є можливість взяти у нього інтерв’ю.
Орієнтовні запитання учнів :
1.Де ви народились ?
2.Ким були ваші батьки ?
3.В яких навчальних закладах здобували освіту ?
4.Чи були у вас брати і сестри ? (Олександр, Сергій, Меланія)
5.Ким працювали ?
6.Які твори написали ?
7.Чи були ви одружені ?
8.Чи є у вас діти ? (Сергій, Ольга)
9.Я чула, що свою школу ви називали ,,Школою радості”. Чому ? (Ніколи не наказували дітей; не ставили поганих оцінок. Кожна дитина працювала під девізом , «Я це можу, я це вмію»).

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1.Вчитель : Діти, вам, мабуть, буде цікаво побачити рідних Василя Олександровича, його школу. В цьому нам допоможе презентація про родину Сухомлинського. (дане завдання підготовлене учнем заздалегідь)

З великою любов’ю і пошаною ставився В.Сухомлинський до своєї матері. Про це й писав у своїх спогадах.
Спогади В.О.Сухомлинського про матір, Оксану Юріївну.
У душі моїй звучить голос матері, що читає мені чудові рядки нашого Т.Шевченка про сонечко, веселку, сокорину. Мені пригадується навіть та тиха передвечірня година, коли я сидів на руках материнських. Пам’ятається навіть як на квітці тремтів великий барвистий метелик, шелестіло листя на тополі, а в блакитному небі пливла біла хмарина.
Мати заспівала пісню ,,Ой піду я лугом, лугом – долиною”. Така прекрасна була та пісня, що, здавалося, і листочки на тополі перестали шелестіти, прислухаючись до материнського співу. На все життя запам’яталась мені ця прекрасна пісня. Кожне слово у ній хвилювало й зараз хвилює мене.
Саме тому багато своїх творів він присвятив матерям. І сьогодні на уроці нас цікавитиме проблема ставлення дітей до батьків, і як вона відтворена у новелах письменника.
Давайте згадаємо, що таке новела (Новела – невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом).
2.Робота з текстом твору.
Вчитель : Вдома ви прочитали новелу про двох матерів – Чорнокосу і Білокосу. Прийшов час познайомитись із головними героями цього твору.
Інсценізація початку новели (перші три абзаци).
Обговорення новели
- Яка мати ставила складнішу мету у вихованні дитини ?
- За яких обставин і через скільки років зустрілися матері ?
- Яка доля спіткала матерів і їхніх синів ? (Зачитати)
- Як ставились сини до своїх матерів ?
- Як виправдовує Білокоса мати свого сина ?
- Чи вплинув приїзд сина та онука на одужання Чорнокосої матері? Доведіть текстом.
- У чому ж щастя Чорнокосої матері ? Хто був правий із двох матерів?
- Який заголовок ви дали б цій новелі ? (Материнське щастя)
- Де в яких рядках міститься основна думка твору ? Як ви її розумієте ?
3.Слово вчителя (як узагальнення бесіди). З цього приводу В.О.Сухомлинський писав : ,,Синівська вдячність ... Скільки гірких дум і скорботних хвилин переживають материнське серце, почуваючи, що син або дочка байдужі, безсердечні, що вони забули про все добре, зроблене для них матір’ю і батьком. І немає більшої радості для людини, що почуває наближення присмерку свого життя, ніж радість, джерело якої – любов і вдячність дітей”.
Сьогодні ми познайомимось із ще однією новелою Сухомлинського ,,Народження добра”.Виразне читання учнями І частини новели за ролями.
Словникова робота.
Бесіда. Сіни – коридор.
- Як ставиться невістка до матері свого чоловіка ?
Самостійне читання (читання мовчки) учнями 2 частини новели (3, 4, 5 абзаци).
Бесіда.
- Який наказ дала дружина своєму чоловіку ?
- Чи виконав син наказ дружини ?
- Чому син заридав ? Чому ,,уклав серце в розтерзані груди” ?. Доведіть текстом.
- Чому ,,серце ожило” ?. Доведіть текстом.
Лексична робота ( асоціативний кущ).
Якою може бути любов матері.

Безкорислива велика
Невичерпна любов матері віддана
Вірна незрівнянна

ІУ. Вчитель : В.Сухомлинський зазначав : ,,Через духовне життя ... червоною ниткою повинна проходити думка й турбота : в кожного з нас будуть діти, не дуже важко любити, їх ..., але незмірно важче утвердити в його душі почуття відповідальності за кожний свій крок, почуття вірності й відданості батькам як живому втіленню того, що вже прожите, пройдене, закарбоване в пам’яті”.
Закріплення вивченого.
Про взаємини у родині багато є мудрих народних висловів (приказок і прислів’їв). У вас було випереджувальне народознавче завдання знайти такі вислови. Тож давайте послухаємо їх. (Зачитування висловів).
Художнє вітальне. Група художників нашого класу намалювали свою родину. Але, на жаль, дуже мало малюнків, де, крім вас і ваших батьків, є ще й бабуся та дідусь. Пригадайте, коли востаннє ви відвідували бабусю та дідуся, чи довго пробули у них, з якою метою ви приходили до них. Хочеться вірити, що ви не забувайте про старих. ,,Думайте, діти, як переживатиме ваша бабуся, якщо ви не відвідали, то щоб у думці старої людини не залишилось гіркого спогаду”, - застерігав В.Сухомлинський.
Вчитель : Тема батьків і дітей, яку ми розглядаємо сьогодні вічна, вона актуальна і сьогодні. Про матір і родину складено безліч народних і авторських пісень. Одну із них у виконанні Т. Повалій ми послухаємо сьогодні. (Звучить пісня).
Вчитель : - Діти, давайте зробимо підсумок і розв’яжемо проблему, яку поставили на початок уроку і якими повинні бути взаємини у родині ? (Щирими, відвертими, взаємоповага між старшим і молодим поколінням, повага до батьків).
І від себе додам : прийдіть сьогодні додому поцілуйте, обніміть своїх рідних і не забудьте сказати їм, як ви їх цінуєте та любите.
Оцінювання учнів.

У. Домашнє завдання. Написати лист - творчого характеру. Подяку батькам. Можна використати форму вірша.

   

Категорія: Методична скриня | Додав: robik99 (03.12.2011)
Переглядів: 1579 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]