Літературний брей-ринг для учнів 9-11 класів
« Чи знаємо ми Г. Сковороду ?
(До 295- річчя з дня народження )
Мета: популяризувати творчість видатного педагога , філософа, поета . розвивати мислення, мовлення ,виразність читання ,спонукати учнів до самоосвіти і самовдосконалення .
Обладнання: портрет філософа , виставка книг , презентація, предмети для конкурсу «Карусель асоціативних предметів», сигнальні лампи , секундомір , музичні твори.
Оголошуються правила та умови гри
Хід заходу
Учитель: Григорій Сковорода …Безсумнівно , найславетніша постать доби бароко. Поет, філософ, байкар , педагог , людина, яка обрала свій шлях у житті і ніколи з нього не сходила. Існує близько 2000 тисяч різноманітних наукових досліджень про нього, однак і в житті, і у творчості видатного філософа залишилося багато таємничого, нез’ясованого, легендарного. Перед нами людина – загадка, людина - легенда .
Демонстрація презентації
Учитель: сьогодні ми станемо свідками змагання між командами за звання найкращих знавців життя і творчості Г.Сковороди (представлення команд і журі, кожна команда обґрунтовує свою назву, учасники по черзі оголошують афоризми Сковороди )
І тур «ЗАКІНЧ ДУМКУ»
1. Народився Г.Сковорода в ..(1722 рік)
2. Мрія дитинства – навчатися в … (Києво-Могилянській академії )
3. Грав на багатьох музичних інструментах, а саме (сопілці, флейті, бандурі)
4. Мандрував за кордоном , а саме: (Угорщиною, Словенією)
5. Предмет який викладав у колегіумі (Піїтика)
6. Григорій Сковорода походив із родини… (малоземельних селян )
7. Починає вести мандрівний спосіб життя з( 1769 року )
8. В поміщика Томари працював.. (Домашнім учителем)
9. Його перший філософський твір (Етика)
10. Повернувшись із за кордону починає працювати в (Переяславському колегіумі )
11. Григорій Сковорода створював музику на слова ..(Власних віршів )
12. Найбільша людська вада за Г.Сковородою .. (ледарство)
ІІ тур «КРИЛАТІ ВИСЛОВИ»
1. Які слова і кому сказав Григорій Савович у відповідь на пропозицію стати придворним співаком ? (Катерині ІІ – «Мені моя сопілка і вівця дорожча царського вінця»)
2. Сформулюйте крилатим висловом найкращу рису Сковороди-педагога (Жив як учив ,а учив як жив )
3. Хто про Г. Сковороду сказав : «Він свідомо обрав своїм кабінетом весь світ?»(Павло Тичина )
4. Що відповів Г.Сковорода ченцям на пропозицію , щоб він став «окрасою їх обителі»? («Доволі і вас стовпів неотесаних у Храмі Божому»)
5. Які слова викарбовані на могилі філософа («Світ ловив мене та не спіймав»)
6. Сформулюйте у вигляді афоризму відповідь на запитання : «Що, на думку філософа , найтяжче з усіх утрат»)
Музична пауза
ІІІ тур «ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ ТВОРЧІСТЬ Г. СКОВОРОДИ?»
Команди отримують по 6 запитань , на які за 2 хв. мають дати відповідь.
1. З якого твору слова : Коса , смерть , мужик , цар , солома («Всякому місту»)
2. З якого твору слова : Мед , бджола , користь , праця («Бджола і шершень»)
3. З якого твору слова: Добро , свобода , золото , слава («Де libertate»)
4. Як називається мораль у байках Г. Сковороди : (Сила)
5. Назва збірки поезій («Сад божественних пісень»)
6. Назва збірки байок «Байки Харківські»
ІV тур «СЛОВЕСНИЙ ПОРТРЕТ»
Підберіть слова на першу букву , які б характеризували Г.Сковороду . Складіть його словесний портрет .
С___скромний, серйозний___
К____кмітливий_____
О____освічений____
В___вільнолюбивий__
О______обачний____
Р______розумний_____
О____об’єктивний _____
Д______допитливий____
А_____активний, аскетичний_____
V тур «ТИ – МЕНІ, Я – ТОБІ»
Команди обмінюються кросфордами, які вони склали для суперників із 10 запитань .
МУЗИЧНА ПАУЗА
VІ тур «КАРУСЕЛЬ АСОЦІАТИВНИХ ПРЕДМЕТІВ»
На столі лежать предмети
Книга «Закон Божий»
1. Сопілка
2. Іграшкове серце
3. Годинник
4. Вода в склянці
5. Овечка – іграшка
6. Підручник «Етика»
7. Бджола
Завдання: учасники команд по черзі беруть предмети і пояснюють із чим вони асоціюються.
1. Григорій Сковорода називав себе підписуючи листи «Учитель Закона Божія»
2. Улюблений музичний інструмент , що йому ще в дитинстві подарував старий кобзар .
3. Філософія серця , любов «Любов виникає з любові, коли я хочу, щоб мене любили, я сама перший люблю»
4. «З усіх утрат утрата часу найтяжча»
5. Дід і прадід мами прізвище Скора вода , так їх охрестили за відчайдушну вдачу та сміливість . У реєстрі зробили помилку і записала Сковорода …
6. Овечка вівця супроводжувала філософа у мандрах .
7. Викладав етику у Харківському колегіумі .
8. Утілення ідеї «сродної праці» (За покликанням)
VІІ тур КОНКУРС КАПІТАНІВ «ДЕКЛАМАТОР»
Кожен капітан декламує улюблену поезію Г.Сковороди .
Підсумок змагання . Слово журі. Нагородження команд .
Учитель :
Тож читайте твори філософа Сковороди , пізнавайте, мудрішайте, любіть людину і працю . В одній із своїх праць він писав : « Ми створимо світ кращий …. Бачу все нове : нових людей , нове творіння , нову славу» Можливо ми і є новими тими людьми, у серцях яких завжди житиме мудре слово Григорія Сковороди .
Сценарій підготувала вчитель української мови і літератури Коваль Н.П. |