П`ятниця, 26.04.2024, 08:57
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Друзі сайту
Пошук
Головна » Статті » Сценарії

Літературно-мовознавчий брейн-ринг 2013
Літературно-мовознавчий брейн-ринг

«Світ українського слова»

(сценарій)


Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя.
Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом,
з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.
Перш ніж розпочати, давайте з’ясуємо лексичне значення слова «брейн-ринг»:
«брейн» – блискуча думка, ідея;
«ринг» – майданчик для змагання, арена.
1. Перший конкурс має назву розминка «Держава та її символи».
Вам потрібно по черзі дати відповідь одним словом.
1) Країна, а також місцевість, де людина народилася, рідний край.
(Батьківщина, Вітчизна)
2)Урочиста пісня, що є символом державної єдності. (Гімн)
3) Палиця з кулястим потовщенням на кінці, що була у козаків символом влади
і яку утримує на інавгурації президент України.(Булава)
4) Символічний знак держави,міста чи роду, зображуваний на прапорах, монетках,печатках.(Герб)
5) Умовне позначення якогось предмета або поняття.(Символ)
6) У Київській Русі – збройний загін,що становив постійну військову силу
князя і брав участь у управлінні князівством.(Дружина)
Просимо журі виставити бали кожній із команд.
2. Другий конкурс має назву "Підбери синоніми". Доберіть синоніми до поданих слів. Яка команда швидше і більше підбере синонімів, та і переможець. Листочки з відповідями здаються журі.
Прикрашати. (Оздоблювати, квітчати, заквітчувати)
Гарний. (Хороший, красний, славний, прегарний, прехороший,
прекрасний, чудовий, чудесний, чарівний, вродливий, гожий, красивий)
Думати. (Гадати, міркувати, роздумувати)
Іти. (Ходити, простувати, крокувати, прямувати, чимчикувати, сту-пати, шкандибати)
Поважний. (Серйозний, солідний, статечний, важний, величний).
3.Наступний конкурс "Хто більше?".
1.Вам потрібно передати одним словом значення фразеологічних зворотів.
І команда. Кури не клюють. (Багато) Ведмідь на вухо наступив. (Глухий) Запахло смаленим.
(Небезпечно) Вітер у голові. (Легковажний) Сім п'ятниць на тиждень. (Непостійний)
Допекти до живого. (Схвилювати) До розуму довести. (Виростити) 3 відкритим серцем.
(Відверто) 3 одного маху. (Миттю) Мов заціпило. (Замовкнути)
ІІ команда. На сміх брати. (Кепкувати) Наче муха в окропі. (Метатись) Повним ходом.
(Успішно) Скорчитися в три погибелі. (Згорбитися)
Слізьми вмиватися. (Плакати) Ставити на карту. (Ризикувати) Топтати болото.
(Принижувати) Хоч око вийми. (Темно) Шкірити зуби. (Сміятися) Як в'юн. (Верткий).
4.ЗАГАДКИ \для уболівальників\
1. Яке місто ширяє над головами? /Орел/.
2.З якого крана не набереш води ?/З підйомного/.
3. Яку річку можна зрізати ножем? /Прут/.
4.Яку державу влітку можна носити на голові? /Панама/.
5.Хмара сива все село вкрила. /Туман/.
6. Узимку вранці білим цвітом
Сад зацвів, неначе літом. /Іній/.
7.Годуєш - живе,
Напоїш - помре. /Вогонь/.
8.Усе життя ходить, а з місця не сходить. /Годинник/.
9.Що не робить ні печалі, ні болю,
А наплачешся з нею вволю ? / Цибуля/.
10. У воді росте, та води боїться. /Сіль/
5.ВІКТОРИНА « Смійтеся на здоров’я»
І Команда
1. Скільки яєць можна з’їси натщесерце? /Одне, останні не натщесерце/
2. На яке дерево сідає ворона в дощ ? /На мокре/.
3. Скільки хвилин треба варити круте яйце: дві, три, п’ять ?
/Його варити не треба, воно вже зварене/.
4. Де вода стоїть стовпом ? /В стакані/.
5.Що діється з червоною шовковою хустиною,
якщо її опустити на 5 хвилин на дно моря? /Буде мокрою/.
6. Якою хворобою на суші ніхто не хворіє ? /Морською/.
7. Що у людини під ногами, коли вона йде по мосту? /Підошва/.
8. По чому часто ходять і ніколи не їздять ? /По сходах/.
9. Як далеко в ліс може забігти заєць ? /До
середини лісу, далі він вже вибігає з лісу?/.
10. Що станеться з вороною через три роки ? /Їй ітиме четвертий рік/.
І І КОМАНДА
1. Під яким деревом ховається заєць під час дощу ? /Під мокрим/.
2. Семеро братів мають по сестрі. Скільки всього сестер? /Одна/.
3. Якщо кішка залізла на дерево, а тепер хоче спуститися по гладенькому
стовбуру, як вона буде спускатися: головою вниз чи хвостом вперед ?
/Хвостом уперед, інакше вона не утримається/.
4. Хто над нами догори ногами? /Муха/.
5. На що схожа половина яблука ? /На іншу половину/.
6. Можна в решеті перенести воду? /Можна тоді, коли вона замерзне/.
7.Летіло три страуси. Мисливець одного вбив.
Скільки страусів залишилося ? /Страуси не літають/.
8. Що знаходиться між містом і селом ? /Літера « і /.
9. Що можна побачити із закритими очима? /Сон/.
10.Коли чорній кішці легше всього зайти в дім ? /Коли двері відкриті/.
Поетична хвилинка
Молитва
О книго, Божа ти рабине!
Народу й роду берегиня!
Неопалима купина
По всіх вертепах і яскинях,
Неначе зірка провідна,
Великомученице, Ти
Нас освіти і освяти!

А рідну мову – слово Боже
Топтало плем’я зловороже,
Кричало: «Не было и нет!»
Пророчило: «И быть не может!»
Ти свій розкрилювала лет,
І ринув твій небесний спів,
Як грім на голови катів.

Ти, мов цілющою водою,
Нас причащаєш колядою
І віщим словом Кобзаря.
Хай воскреса народ з тобою
І правди Божої зоря
Осяє Україну-Русь!
За це я, страднице, молюсь.

Молюсь за працьовиті руки
І світоч правди і науки,
Щоб в кожнім серці запалав,
Щоб знали діти і онуки,
Хто, де, коли, за що страждав.
Господь мій! Нас ти не покинь,
Святого Духа на нас злинь!
Амінь!

6.Конкурс капітанів:
Вимов скоромовку:
• Бук бундючивсь перед дубом, тряс над дубом бурим чубом. Дуб пригнув до чуба бука - буде букові наука.
• Сидів горобець на сосні, -- заснув - і упав уві сні. якби не упав уві сні, сидів би він ще на сосні.
7.Творча робота «Творчість»
( командам вручається пакет із завданням: скласти вірш, з’єднавши відповідні
рядки- назва вірша, автор)

Там матір- добрую мою,
Ще молодую у могилу
Нужда та праця положила.
(Т.Шевченко «Якби ви знали паничі»)

От де по правді можна жить
І доленьку хвалить,
В добрі кохаться, всіх любити,
Ніколи зла і кривди не чинити.
Л.Глібов «Лисиця-жалібниця»)

Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
.Шевченко «Зоре моя вечірняя»)

…Суддями були:
Якіїсь два Осли,
Одна нікчемна Шкапа
Та два стареньких Цапа.
(Л.Глібов «Щука»)
8.Конкурс «Життєвий шлях Т.Шевченка»
Провіснику волі, великий титане!
Справдилися думи пророчі твої!
Приймай же данину любові і шани
Од вольних нащадків нової сім*ї.
1. Що в перекладі з грецької означає ім*я Тарас? (НЕСПОКІЙНИЙ).
2. Чому ім*я Катерина було подвійно дороге поетові? ( МАТИ І СЕСТРА).
3. Як було звати батька Тараса? (ГРИГОРІЙ).
4. Скільки дітей було в сім*ї Шевченка? (ШЕСТЕРО).
5. Де похований поет? (НА ЧЕРНЕЧІЙ ГОРІ У КАНЕВІ).
6. Яка річка протікає біля могили поета? (ДНІПРО).
7. Яка найвідоміша збірка його творів? («КОБЗАР»)
8. Який найвідоміший вірш Шевченка? («ЗАПОВІТ»)
«НАЗВИ ІМ*Я»
1. Село, в якому малий Тарасик провів дитячі роки. (КИРИЛІВКА).
2. Діда, від якого Тарас багато почув про гайдамаків. (ІВАН).
3. Майстра живописних справ, у якого Тарас учився малювати. (ШИРЯЄВ).
4. Сестри, яка була сліпою. (МАРІЯ).
5. Мачухи майбутнього поета.
6. Дяка, в якого хлопець був учнем-наймитом. (ПЕТРО БОГОРСЬКИЙ).
7. Художника-земляка, який брав участь у викупі талановитого кріпака. (СОШЕНКО).
8. Професора Академії мистецтв, який відіграв велику роль у визволенні юнака з неволі.
(КАРЛ БРЮЛЛОВ).
9 Автора оповідання «Тарасові шляхи» (ОКСАНА ІВАНЕНКО).
10. Твір Шевченка, який має однакову назву з твором О. С. Пушкіна. («ПРОРОК»).
11. Видатного російського актора, друга поета. (ІВАН ЩЕПКІН).
12. Автора повісті «Дитинство Тараса». (СТЕПАН ВАСИЛЬЧЕНКО).
13. Пана, в якого Шевченко служив козачком. (ЕНГЕЛЬГАРДТ).
14. Кобзаря, якому Тарас Григорович надіслав збірку «Кобзар» з творчим надписом. (ОСТАП ВЕРЕСАЙ).
15. Дівчини, подруги дитячих літ Тараса. (ОКСАНА КОВАЛЕНКО).
16. Так званої «хрещеної» доньки Поета. (МАРКО ВОВЧОК).
/Підведення підсумків та визначення переможців/
Категорія: Сценарії | Додав: robik99 (17.05.2013)
Переглядів: 2520 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]