Вівторок, 06.12.2016, 01:45
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Меню сайту
Категорії розділу
Учнівські роботи, МАН [11]
Сценарії [39]
Сценарії шкільних заходів
Накази [1]
Накази по школі по певній темі (атестація)
Методична скриня [21]
Методичні розробки для вчителів, плани уроків
Форма входу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
Пошук
Головна » Статті » Методична скриня

Прес-конференція « Птахи – це таїнство і краса»
Прес-конференція
« Птахи – це таїнство і краса»

Мета : формувати різносторонню уяву про птахів, уточнювати значення слів, розширювати і збагачувати словниковий запас учнів, розвивати монологічне мовлення; виховувати любов до всього живого на землі, акуратність і бережливість, учити спостерігати, піклуватись про птахів та інших тварин.
Хід
Дорогі діти! Шановні гості!
Запрошую вас взяти участь у прес-конференції.
А що означає слово " прес-конференція ? "
Це латинське слово і означає зібрання представників радіо, телебачення, друку, яке збирається для якої-небудь важливої інформації.
На прес-конференції науковці відповідають на запитання журналістів.
- На які ж запитання будуть відповідати наші науковці?
Зараз з’ясуємо. Ви всі, мабуть,погодитесь, яка прекрасна наша Батьківщина! У будь-яку пору року вона милує очі то яскравими барвами літа, то золотом осені, то казковою красою зими, то буйним цвітінням весни. Але найгарніший куточок природи буде мертвим, якщо його не оживлять птахи.
Не можна уявити собі ліс, парк або сад тихим і беззвучним. Весну — без пісні жайворонка, співу синиці, без цвірінькання горобців. А пісня соловейка! Як приємно слухати ці співи!
Отож,птахи є невід'ємною частиною нашого життя. Саме їм ми присвячуємо нашу прес-конференцію.
Запрошуємо науковців
Біолог – спеціаліст, який вивчає живу природу, її закономірність.
Орнітолог – спеціаліст, що вивчає птахів.
Етолог – спеціаліст, що вивчає поведінку птахів.
Синоптик – спеціаліст по встановленню прогнозів погоди.
Філолог – спеціаліст, який вивчає культуру народу, виражену в літературній творчості.
Фольклорист – спеціаліст, по вивченню народних звичаїв, обрядів.

Вчитель. Ми познайомились із представниками науки. Отож, прес-конференція починає свою роботу.
Слово надається фольклористу.
Птахи вважались вісниками весни, на крилах весну приносили. Ластівка приносила тепло в дім, зозуля і соловей - в сади і на луки, голуб – в ліси, а жайворонок на поля.
Саме на церковне свято " Сорок святих " , яке відзначають 22 березня,і визивають птахів з теплих країв. В цей день бабусі і мами випікають із тіста пташечок (жайворонків) і віддають дітям. Вважалося, що птахи із тіста покличуть своїх родичів із теплих країн. А вже ті на своїх крилах принесуть довгоочікувану весну, тепло. В різних регіонах цей обряд проводили по-різному:
- в одних випічку вішали в саду на деревах ;
- в інших дарували сусідам ;
- а ще ходили по селу, читаючи вірші, збирались на горі, підкидали птахів вгору і викликали весну. Говорили:

Із краю кураю
Пташок викликаю:
Летіть, жайворонки,
До нашої сторонки.
Летіть, ластів’ята,
До нашої хати –
Весну зустрічати,
Зиму проводжати.
Також птахів вишивали на рушниках. На дівочих – соловейка і зозулю на калиновій гілці. На великих рушниках вишивали паву (жар – птицю) , яка несе сонячну енергію, сімейне щастя. На Полтавщині дівчата вплітали перо пави у вінки.
В українського народу є і чимало прислів’їв та приказок, пов’язаних із птахами. Ось послухайте деякі.
Краще нині горобець, як узавтра голубець.
Краще синиця у жмені, ніж журавель у небі.
Дружні ворони і орла заклюють.
Краще битися орлом, ніж жити зайцем.
Видно птаха по пір’ю...
Ранні пташки росу п’ють, а пізні - сльози ллють.
Де лелека водиться, там щастя родиться.
У всякої пташки свої замашки.
Ластівка день починає, а соловей його кінчає.
Кожна пташка свою пісню співає.

Ще одним жанром усної народної творчості є скоромовки. І у них згадуються птахи.
- А ви, діти, знаєте такі?
- А чи знаєте ви легенди, пов’язані із птахами?
Фізкультхвилинка
По двору лелека ходила,
Маленьких діточок учила.
Підніміть крильця, усміхніться,
Сонечку ясному поклоніться.
Крила вгору піднімайте,
Легко ними помахайте.
Поверніться вліво, вправо
І робіть старанно вправи.
На одній нозі стояти
Будем вчитися, малята.
Піднялися, полетіли
І за парти дружно сіли.
1 Журналіст. Запитання орнітологу.
Скажіть, будь-ласка, чи багато птахів на нашій планеті?
Орнітолог. Клас Птахи – сама поширена на земній кулі група наземних тварин. Він налічує майже 8600 видів, із яких 2500 видів мешкають на Україні. Давайте познайомимось із деякими з них, відвідавши музей птахів.
Провести екскурсію допоможуть наші маленькі екскурсоводи (виходять діти).
- Про яку пташку буде перша розповідь, дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Вона животик жовтий має,
Ще й чорну краватку одягає.
Пташина жвава і маленька,
Співає дзвінко, веселенько,—
Той спів узимку кожен чує.
Шматочок сальця їй смакує.
Що ж це за пташка невеличка,
Чи здогадались ви? (Синичка)
Розповідь учня. У синички ошатна жовта сорочка, чорний галстук, зеленувата спинка, яскраво-білі щічки, чорна шапочка. Синичка дуже рухлива. Причепившись до тонісінької гілочки, вона може провисати вниз головою. Це можливо тому, що в неї довгі кігті на лапках. Гострим довгим дзьобом синиця дістає з тріщин на деревах для себе поживу: комах, їхні личинки. А взимку пташки їдять насіння. Гнізда мостять у дуплах, штучних дуплянках або в синичниках.
Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди –
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки…(Снігурі)
Розповідь учня про снігура. Снігурі - червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають до нас із далекої півночі. Узимку їдять різні ягоди, насіння бур'янів. Коротким і товстим дзьобом снігурі вилущують насіння ясеня, горобини. Гніздяться у хвойних лісах. Снігурі довірливі птахи. Вони співають нескладні пісні, які можна почути взимку.
Балакуча ця вертуха!
Ліс її щоденно слуха -
Довгохвоста, білобока …
Ну й плетуха! Це - …(Сорока)
Розповідь учня про сороку (демонстрація малюнка). До яких тільки хитрощів, до яких тільки вивертів не вдаються птахи, щоб відвернути увагу від своїх гнізд. Виявляється, сороки будують ще й додаткові, фальшиві гнізда. Варто лише подивитись на справжнє гніздо, як хитруни залишають їх і летять до фальшивих, прагнучи відвести непроханого гостя від своїх гнізд.
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі. (Сова)
Розповідь учня про сову. Одна сова знищує протягом літа понад тисячу гризунів, зберігаючи таким чином тонну хліба. У сов дивний спосіб захисту пташенят. Коли матері-сові здається, що лиха не уникнути, вона виштовхує з гнізда дітей і покидає його назавжди. Ніби м'ячики вилітають вони із гнізда і, не здригнувшись, завмирають на місці.
Хоч екскурсоводів вже немає, та екскурсія продовжується.
Тепер, діти, ви самі відгадайте птаха спочатку по фото (голосу).
Гра «Віднови пташку і відгадай її»
2 Журналіст. Запитання до біолога. На землі багато птахів. Скажіть, чи загрожує хтось чи щось птахам?
Біолог. Кожна людина повинна оберігати птахів, але інколи стається, що діти знущаються над тваринами. Нехай вони зрозуміють, що їх поведінка не мужність, а жорстокість.
Я хочу розповісти одну легенду. Дуже давно жив на світі мудрець. Серед людей не було йому рівних по розуму. Одного разу маленький хлопчик вирішив перехитрити мудреця. Спіймав пташку, сховав її за спиною і спитав: " Жива чи мертва у мене пташка ? " Якби мудрець сказав " жива ", то хлопчик відірвав би їй голову, а якби сказав " мертва " – то відпустив би на волю. На деякий час мудрець задумався, а тоді сказав просто: " Пташка у твоїх руках ".
( Як ви розумієте цей вислів?)
Отож, друзі, перш ніж замахнутися на чиєсь життя, згадайте слова: " Обережно, життя ".
До вашої уваги інсценізація вірша «На волі».
Учитель. Діти, ми дізнались, що на земній кулі дуже багато птахів, і всі вони в наших руках, тобто їхнє життя залежить від тих, хто їх оточує. Деякі птахи на межі зникнення, тому вони занесені до спеціальної книги. ( Якої?)
- Що ж ми можемо пообіцяти птахам?
Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у ріднім краю.
Нехай звеселяють природу –
Співають для нас у гаю.
3 Журналіст. Яку користь приносять птахи народному господарству?
Учитель. А давайте запитаємо про це самих птахів. (Виходять діти із малюнками)
1 птах. Я – шпак. Моя сім’я за один день знищує 350 гусениць, жуків.
2 птах. Я – зозуля. За літо з їдаю до 270 тис. великих гусениць.
3 птах. Я – грак. Крокуючи за плугом, можу знищити за один день 400 шкідливих черв’яків.
4 птах. А я – ластівка . Моя сім’я за літо знищує близько 1 мільйона шкідливих комах.
Вчитель. Я думаю, діти, ви зрозуміли, яку користь приносять птахи для господарства.
4 Журналіст. Філологу. А чи складають поети свої вірші про птахів?
Філолог. Так. Про птахів складено багато віршів, особливо для дітей. Послухайте один із них.
Фізкультхвилинка – тренінг
1. Якщо ви не руйнуєте пташиних гнізд – підніміть руку.
2. Якщо ви допомагаєте птахам узимку - плесніть у долоні.
3. Якщо ви разом з батьками зробили годівничку - погладьте себе по голівці.
4. Чи хочете ви дружити, бути у злагоді з природою? - обійміть.
5 Журналіст. Запитання до етолога. В казках птахи розмовляють. А в дійсності?
Етолог. Птахи " розмовляють " крильми, свистом, та найбільше за допомогою звуків. Їхнє щебетання – це сигнали, за допомогою яких , вони передають певну інформацію: сповіщають про небезпеку, чи вказують місця, де можна знайти їжу.
Вчені довели, що гусяче "га-га-га” – означає "тікаймо” ; а " га-га-га-га " – швидше, а " га-га-га-га- га-га-га " – їжі багато, давайте залишимось тут.
А жайворонок знає біля 2 тис мелодій, здатен видавати до 130 звуків в секунду, а його спів чути з висоти 600 м.
Та найталановитішим співаком вважається соловейко.
Серед наших учнів, бабусь є теж солов’ї. Тож давайте послухаємо їхній спів.
6 Журналіст. Питання синоптику. А чи можна передбачити погоду за поведінкою птахів?
Синоптик. Авжеж, можна. З давніх-давен люди спостерігали за поведінкою птахів, і підмітили таке:
Низько ластівка літає, про дощ сповіщає.
Зозуля стала кувати – морозам більше не бувати.
Соловей всю ніч співає перед погожим днем.
Якщо жайворонка зранку не чути – чекай поганої погоди.
У попелі порпаються кури – чекай бурі.
Горобці дружно цвірінькають – перед відлигою.
Птахи стовбурчать пір’я – на негоду.
Гуси високо летять – багато води буде, низько – мало.
7 Журналіст. Філологу. У людей стало традицією увіковічувати деякі події будівництвом пам’ятників. А чи є пам’ятники птахам ?
Філолог. Так є. В місті Бостоні, на північному – сході США, побудований пам’ятник горобцю, за те, що ці птахи врятували населення від голоду. А було це так. У цьому місті з’явилося дуже багато волохатої гусені. Вона повністю знищувала зелень: траву, кущі, дерева. Тоді звідусіль почали прилітати горобці і швидко розправились зі шкідниками. Таким чином допомогли людям врятувати урожай. А ще є пам’ятник журавлям, встановленого в Баварії , гусям – у Римі, казарці – у Канаді, лебедю – у Японії. Голубу поставлений пам’ятник у Парижі,за те, що він приніс звістку про аварію англійського човна під час Другої світової війни.
Вчитель. А ще голуб-це символ миру. Тож візьмемо пташечки, заспіваймо пісню, і нехай у нашому житті завжди буде мир.
Пісня «Пташка щастя»
Категорія: Методична скриня | Додав: robik99 (12.12.2012)
Переглядів: 737 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]