Вівторок, 23.04.2024, 11:14
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Друзі сайту
Пошук
Головна » Статті » Сценарії

Знавці творчості ТГ Шевченка - брейн-ринг-сценарій
"Знавці творчості Т.Г. Шевченка"
сценарій
Брейн - ринг

Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях                       Т.Г. Шевченка, сприяти усвідомленню значення творчості поета для української та світової культури, для кожного особисто; розвивати інтерес до літератури. Виховати почуття любові та поваги до рідної мови, художнього слова.
Хід заходу:
І.Організаційний момент (зустріч команд)
ІІ. Основна частина.
Викладач
Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду,
Кожний вірш свій і поему
Він присвячував народу.
(М.Рильський)
Ось він, благородний, мужній Т.Шевченко, захисник прав знедоленого народу. У його погляді – віра у справедливість справи, якій віддав життя. А життя Шевченка – в поезії, пісні.
1 учень. Великі поети – вічні супутники свого народу і цілого людства. 
Таким вірним та благородним супутником на дорогах століть став для України її гордість та слава – Т.Г.Шевченко.
2 учень. Важким і тернистим був життєвий шлях народного співця. Ще в дитинстві Тарас проймався глибоким захопленням від славного і героїчного минулого народу. Із розповідей старого діда Івана оживали в уяві хлопчика мужні лицарі – козаки, їхні далекі походи на ворога. Усе почуте назавжди закарбувалося в пам'ять Шевченка, а потім оживало в його поезіях.
1 учень. Світова велич письменника визначається багатьма складниками: його місцем у світовому літературному процесі, впливами на читача та хід історичних подій, внеском нових ідей і нових мистецьких засобів та скарбів у загальнолюдську культуру.
2 учень. Т.Г.Шевченко силою свого полум’яного мистецького слова, силою своєї загальнолюдської правди, переступив кордони рідної і дорогої України. Його твори відразу пробили мур байдужності й ворожості до українського слова, піднесли відразу мову і літературу на нечувану височінь.
3 учень. Ми з неприхованою гордістю промовляємо  ім’я нашого пророка, що став гордістю всього цивілізованого й культурного світу. Борис Грінченко писав: «Шевченко своєю національною свідомістю є геній, а своєю незмірною вагою, значенням у справі національного відродження свого рідного краю, є явищем феноменальним, єдиним, може на світі».
Викладач. Сьогодні, вшановуючи пам'ять великого Кобзаря, між учнями 7-8 класів проводиться брейн-ринг, який допоможе виявити найкращих знавців життя та творчості Шевченка.
Справедливо вас, шановні учні, буде оцінювати журі. До його складу входить ________________________________________________________.

Ми розпочинаємо!
     І конкурс. «Представлення».
     Протягом 2—3 хвилин кожна команда представляє себе, розповідаючи про свою назву, емблему, девіз.
(Максимальна кількість балів – 5 балів) 
IIконкурс       «Хто швидше?»
1 ТУР.
     За правильну відповідь команда отримає 1 бал)
1. У якому столітті жив і творив Т.Г. Шевченко? ( У 19 ст)
2. Річка, біля якої похований поет. (Дніпро)
3. Російський художник, у якого вчився Шевченко (Карл Брюллов)
4. Найвідоміший драматичний твір Шевченка. ("Назар Стодоля")
5. Назвіть 2 пісні, творені на слова Шевченка("Реве та стогне Дніпр широкий", "Така її доля", "Думи мої, думи", "Садок вишневий коло хати", "Заповіт")
6. Хто вперше розповів майбутньому поету про козаччину? (Дід Іван)
7. У якому виді мистецтва крім літератури виявився талант Шевченка? (В образотворчому мистецтві)
8. Назвіть ім’я дівчини, у яку вперше закохався майбутній поет? (Оксана Коваленко
9. Скільки творів увійшло до першого «Кобзаря»? (Вісім)
10. Скільки років перебував Шевченко на засланні? (Десять)
11. Перший твір Шевченка на історичну тематику. (Поема «Іван Підкова»)
12. Скількома мовами перекладено "Заповіт"? (100)
13. У якого пана служив Т.Шевченко? (У пана Енгельгардта).
14. Ким служив Тарас у пана? (Козачком).
15. У яке місто виїхав Шевченко разом з сім’єю пана з України? (Місто Вільно).
16. Назвіть парк, в якому було помічено талант Шевченка як художника? (Літній сад).
17. У якому місті України написаний «Заповіт»? (Переяслав-Хмельницький)
18. У якій з поезій говориться про вишневий цвіт…? («Садок вишневий коло хати»)
19. Під яким ім’ям знають Шевченка не тільки в Україні, а й за кордоном? (Кобзар)
20. Яким твором починається «Кобзар»? («Причинна»)
21. В якому творі висвітлено бажання поета поховати його на кручах Дніпра? («Заповіт»)
22. У якому році було скасоване кріпосне право? (У 1861 році)
23. Як називається кладовище на якому вперше було поховано тіло Шевченка? (Смоленське)
24. Назвіть жанр твору: невеликий віршований ліро-епічний твір про виняткову родинно-побутову подію з напруженим сюжетом, в якому наявні елементи фантастики? (Балада)
25. Як називається хлопчик-підліток, який супроводжує сліпого кобзаря? (поводир)
2ТУР (за правильну відповідь команда отримає 2 бали)
1. Кожне ім’я має своє значення. Наприклад: Микола – переможець, Олексій – захисник, Петро – камінь. Батьки Т.Г.Шевченка, даючи йому ім'я, начебто передбачили його майбутній характер. Що означає ім'я Тарас у перекладі з грецької.
2. В якому році Т.Г.Шевченко «пас ягнята за селом»?
Відповідь. 1814+13=1827 рік.
3. Л.Косач – Л. Українка
Панас Якович Рудченко – П. Мирний
Марія Олександрівна Вілінська – Марко Вовчок
Т.Г. Шевченко - ?
Відповідь: Дармограй 
3. Один із віршів Т.Г.Шевченка починається словами: 
«На Великдень, на соломі,
Проти сонця діти…»
Що таке робили, як правило, діти і тільки на Великдень?
Відповідь: Гралися крашанками в битки.
4. Прочитавши, можливо, «Кармелюка», можливо, «Інститутку», Т.Г.Шевченко назвав її «Возвышенно прекрасное создание», а також «Пророче наш, моя ти доню». Кого ж поет називає «донею»?
Відповідь: Марію Олександрівну (Марко Вовчок).
5. Цей список розпочато в 1962 році і щорічно він поповнюється. В ньому П.Тичина, О.Гончар, П.Загребельний, В.Сосюра, Г.Тютюнник, М.Бажан, А.Малишко, І.Драч, Д.Павличко, В.Стус, Л.Костенко та інші. Що це за список, коли відомо, що люди, які в нього попадають, стаюсь заможнішими?
Відповідь: Список лауреатів літературної Державної премії ім. Т.Г. Шевченка
6. До претендентки на яку роль поет, художник, драматург Шевченко ставив такі вимоги: «Тільки українка, не панського роду, сирота і наймичка»?
Відповідь: до дружини.
7. Доведіть, що фінансисти України вважають Т.Г.Шевченка дорогим символом?
Відповідь: На купюрі 100 грн. зображено портрет Т.Г.Шевченка.
8. Помираючи, батько Тараса Шевченка розподіляв спадщину. Тарасу він не призначив нічого. Батько вважав, що в цього сина є два шляхи і на обох спадщина йому не потрібна. Один з цих шляхів батько не вгадав. А якого шляху батько не вгадав, але боявся?
Відповідь: Григорій Шевченко боявся, що з сина може вирости «велике ледащо».
9. З якого часу Т.Г.Шевченка стали називати Кобзарем,
Відповідь: 1840 року.
10. Назвіть ім'я сестри, яка була для Тараса другою матір’ю.
Відповідь: Катерина.
11. Як називалось село, в якому провів дитинство Тарас?
Відповідь: Кирилівка.
12. Назвіть автора повісті «Тарасові шляхи». (Оксана Іваненко)
13. Назвіть дату  народження Т.Г. Шевченка? (9 березня 1814р.);
14. Де народився Т.Г. Шевченко? (с. Моринці)
15.У якому місті Т.Г. Шевченка викупили з кріпацтва? (У Петербурзі)
16. Назвіть дату смерті Т.Г. Шевченка (10 березня 1861р.)
17.Куди було перепоховане тіло Шевченка? (в Канів)
18. Як в Україні називали мандрівних співців, що в супроводі музичних інструментів виконували народнопісенні твори? (кобзарі).

П'ятихвилинка для відпочинку команд. Завдання для глядачів
1. Відгадайте загадку: У вінку зеленолистім, у червоному намисті (калина)
Дайте відповіді до запитання:
2. Що розписують до Великодня? (писанки)
3. Назвіть український символ Нового року? (Дідух)
 4. Що шукали в ніч на Івана Купала? (квітку папороті)
5. Якими піснями зустрічали прихід весни? (веснянки)
6. Назвіть перший рядок гімну("Ще не вмерла Україна...").
7. У родині кого народився Т.Шевченко? (родина кріпаків)
8.Етап спокою між вечерею та сніданком (сон)
9. Квітка, недоступна, як гірські вершини (Едельвейс)
10. Текст, написаний автором від руки?(рукопис)
Додатковий 1 бал для своєї команди

3ТУР(за правильну відповідь команда отримає 4 бали )
1. В якому році було перше видання "Кобзаря"? (1840р.)
2. Назвіть відому поезію митця про безрадісне дитинство ("Мені тринадцятий минало")
3. Прочитай те 2 рядки із "Заповіту" Т.Шевченка напам`ять ("Як умру, то поховайте Мене на могилі, Серед степу широкого, На Вкраїні милій...")
4. З якого твору взято слова: 
* "Очам любо.Годиночку,Малую годину Ніби серце одпочине,З богом заговорить"("За сонцем хмаронька пливе")
* "Як понесе з України У синєє море Кров ворожу…отоді я І лани,і гори-Все покину…"("Заповіт ")
* "Гине слава,батьківщина;Немає де дітись;Виростають нехрещені Козацькії діти." ("Тарасова ніч")
* "Куди ти йдеш,не спитавшись?На кого покинув Батька,неньку старенькую,Молоду дівчину?." ("Думка"Тече вода в синє море)
* "Не щебече соловейко В лузі над водою,Не співає чорнобрива,Стоя під вербою...("Тополя ")
* «Кругом хвилі,як ті гори:Ні землі,ні неба.Серце мліє,а козакам Того тільки й треба»(«Іван Підкова»)
5.Літературна з'єдналка
*  Склавши імена і прізвища, ви отримаєте назву твору Т.Шевченка:
1 Тарас О Глібов
2 Олександр Р Толстой
3 Леся А Пушкін
4 Іван А Франко
5 Лев Н Шевченко
6 Ліна Т Гоголь
7 Микола С Костенко
8 Леонід З Українка
9 Джек О Ліндгрен
10 Астрід Л Тичина
11 Павло Д Лондон
12 Сергій Я Єсенін
1н 2а 3з 4а 5р 6с 7т 8о 9д 10 о 11л 12я
* До слів у першому стовпчику доберіть пари з казок, літери вишукуються у певному порядку, і ви зможете прочитати назву поеми Т.Шевченка:
1 Лисичка Т Ілля Муромець
2 Івасик Р Котик
3 Соловей-розбійник Н Вовк
4 Правда А Коза-дереза
5 Півник К Журавель
6 Дідова дочка А Телесик
7 Семеро козенят И Бабина дочка
8 Рак неборак Е Кривда
1к 2а 3т 4е 5р 6и 7н 8а
ІІІ конкурс «Конкурс «НЛО»
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал, максимально для своєї команди ви можете отримати 4 балів.
    Командам роздають надруковані уривки із творів Шевченка, але із пропущеними словами. Учасникам необхідно «реставрувати» текст, відновивши відсутні слова. 
    (Максимальна  кількість балів — 5 балів)
    (Якщо усе відтворено правильно)
    1.   Садок вишневий ... (коло хати) Хрущі …(над вишнями) гудуть
    2.   Як у Дніпра ... (веселочка) Воду …(позичає)
    3.   Наша дума, наша ... (пісня) Не вмре, …(не загине)
4.Уже покликали ... (до паю) А я собі у …(бур'яні).
5.Нема на світі... (України) Немає …(другого) Дніпра.


1.Та недовго сонце гріло, Недовго ... (молилось).
2.Біленькі хати повалялись, Стави ... (бур'яном заросли).
    3.   Ще …(треті) півні не співали, ніхто ніде не …(гомонів)
    4.  Мені … (однаково) чи буду я жить в Україні, чи ні.
    5.   Неначе човен в …(синім) морі, То ... (вирина, то потопа).
    
ІУконкурс «Скарбничка ерудита»
Завдання для капітанів команд. Потрібно витягнути конверт, відповісти на запитання з теорії літератури 
Повість – це  епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.
Балада (від Прованс. balada - танцювальна пісня) - це невеликий віршований ліро-епічний твір казково-фантастичного, легендарно-історичного чи героїчного змісту.
  З яких Шевченкових творів ці рядки:
  а)    Серед степу широкого
         На Вкраїні милій.
  б)    Чи то так сонечко сіяло,
         Чи так мені чого було…
  в)     Пишається над водою
         Червона калина
   
У конкурс .Склади текст
  Команді пропонуються виписані і розрізані окремо слова або рядки вірша, з яких треба скласти вірш Шевченка. Можна запропонувати уривки з віршів:
  Чи то так сонечко сіяло,
  Чи то мені чого було?
  Мені так любо, любо стало,
  Неначе в Бога…
  *
  Щоб лани широкополі,
  І Дніпро, і кручі
  Було видно, було чути,
  Як реве ревучий…
  *
  Вечірня зіронька встає.
  Дочка вечерять подає,
  А мати хоче научати,
  Так соловейко не дає…
  *
                    Пишається калинонька,
                   Явір зеленіє.
                   А кругом них верболози
                   Й лози зеленіють.

  Головоломки.Лабіринти, розв’язавши які, отримаємо вірші Шевченка.
  
  
УІ конкурс. Конкурс пантоміми. Жестами та мімікою показати поезії «Мені тринадцятий минало» та «Садок вишневий коло хати» (4 бали)

Сценарій підготувала 
вчитель української мови і літератури 
Бідненко В.М.

Категорія: Сценарії | Додав: robik99 (28.02.2014)
Переглядів: 6297 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]