Дитячий будинок сімейного типу - робота МАН. (продовження) - Учнівські роботи, МАН - Каталог статей - Офіційний сайт Ревнівської ЗОШ 1-3 ст.
П`ятниця, 22.08.2014, 23:36
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Меню сайту
Категорії розділу
Учнівські роботи, МАН [11]
Сценарії [22]
Сценарії шкільних заходів
Накази [1]
Накази по школі по певній темі (атестація)
Методична скриня [15]
Методичні розробки для вчителів, плани уроків
Форма входу
Статистика

Онлайн всього: 0
Гостей: 0
Користувачів: 0
Друзі сайту
Пошук
Головна » Статті » Учнівські роботи, МАН

Дитячий будинок сімейного типу - робота МАН. (продовження)

початок статті знаходиться за   посиланням  


Розділ 4.Здійснення прав дитини в дитячому будинку сімейного типу (на прикладі родини Дереньків)


Сьогодні державою проголошено пріоритет сімейних форм опіки над дітьми-сиротами; 2008 рік проголошено роком національного усиновлення та інших форм сімейного виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; Президент України зазначає, що турбота про дітей сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування повинна стати першочерговою в державі. Проте дані положення державної політики не в повній мірі реалізується на практиці.
В Київській області функціонує 17 дитячих будинків сімейного типу, в яких виховується 185 дітей.18 В Бориспільському районі – 2: родини Дереньків та родини Абаєвих. Дитячий будинок сімейного типу родини Дереньків діє в с.Ревне.
Бориспільська районна Рада народних депутатів 24-10-1989 року прийняла рішення про його створення за №124 „Про створення в районі дитячого будинку сімейного типу”. Це перший дитячий будинок сімейного типу в Київській області. (Додаток 14 грудня 1989 року батьки привезли перших дітей до ДБСТ. За роки існування через будинок пройшло 35 дітей. Сьогодні в будинку перебувають 14 дітей, з них 6 – діти на вихованні з утриманням, 1 – без утримання, 4 – випускники будинку, проте продовжують жити з батьками-вихователями, 3 – живуть на найманих квартирах. Сімя має 4 біологічних дітей, які проживають окремо та мають власні сім‘ї.
Досить актуальною є проблема забезпечення прав дитини у ДБСТ та визначення переваг (недоліків) над іншими формами опіки над дитиною. Основні права дитини без батьківської опіки в більшій мірі забезпечуються у ДБСТ, оскільки методи і умови виховання максимально наближаються до сімейних, що сприяє розвитку особистості та індивідуальності кожної дитини.
Організація "Надії і житла для дітей" (діяльність організації поширюється на 12 регіонів України, під патронуванням організації - 52 сім‘ї зі створених в Україні дитячих будинків сімейного типу, в яких виховується 503 дітей) провела дослідження, результати якого свідчать:
* 85 % вихованців ДБСТ - соціальні сироти;
* 60 % потрапили в сім'ї з інтернатних закладів;
* 15 % - з лікарень;
* 15% - з біологічних родин
* 10% - з вулиці, притулку. 19
Батьки-вихователі приділяють значну увагу здоров'ю і навчанню вихованців: на час улаштування в ДБСТ 166 вихованцям було встановлено різні медичні діагнози, 53 - мали більше одного діагнозу (на час дослідження ці показники знизились до 23 випадків). Кожна п'ята дитина мала затримку фізичного розвитку, а на момент обстеження такий діагноз залишився лише у двох дітей; на час вступу або переходу дітей до загальноосвітньої школи, за словами вчителів, рівень їх розвитку не відповідав віку. За час навчання вчителі відзначили значні позитивні зміни у 60% дітей. Діти високо оцінюють себе, своє самопочуття і своє теперішнє становище, вважають себе щасливими і любимими. У 60% сімей емоційні стосунки в родині є досить тісними.
В будинку Дереньків з 19 дітей – 26% (5) потрапили з інтернатних закладів, 10% з лікарні (2), 16% - з біологічних родин (3), 26% з вулиці та притулку(5), 31% (6) – від родичів. 84% дітей – соціальні сироти. 10 дітей мали діагноз – ЗПР (затримка психічного розвитку), більшість дітей мали проблемизі здоров‘ям. За час перебування в будинку спостерігається покращення фізичного здоров‘я. (Додаток 5. Дані про дітей-вихованців родини Дереньків).
Для того, щоб виявити позитивне чи негативне ставлення дитини до батька, матері, сім'ї загалом, було застосовано методику "Незакінчені речення". (Додаток 6. «Незакінчені речення») За методикою незакінчених речень було обстежено 13 дітей у ДБСТ. Результати показали, що більшість дітей мають позитивне ставлення і до обох батьків, і до сім'ї в цілому. Позитивне ставлення до батька можна було констатувати у 9-ти дітей з 13-ти. У 4-х випадках ставлення дітей до батька нейтральне, різко негативного ставлення не виявлено у жодному випадку, швидше дітей не влаштовували окремі аспекти (наприклад, роздратованість) . Позитивне ставлення до матері спостерігали у 13 дітей. У 2 дітей траплялися негативні оцінки певних дій матері (наприклад, зауважувалось, що мати свариться).
ДБСТ Дереньків справляє враження дружньої сім’ї, діти сприймають батьків – вихователів як своїх справжніх, те саме стосується і ставлення батьків до дітей. Четверо дітей змінили своє прізвище на прізвище батьків – вихователів. Стосунки дітей між собою дружні, у спілкуванні не помітно роздратованості, агресії.
Разом з тим батьки-вихователі зазначають, що мають потребу в розширенні знань стосовно соціально-психологічних аспектів (вікових особливостей дітей, особливостей характеру, виховання дітей із ЗПР, корекції шкідливих звичок, сексуальної поведінки, профілактики конфліктів у родині, розвитку комунікабельності, здібностей вихованців, покращання емоційного стану та ін.); правових аспектів (вирішення житлових проблем випускників ДБС, правового врегулювання відносин з біологічними батьками вихованців та ін.)
Загальноукраїнське дослідження теж вказує на існування подібних проблем, а також відсутність належного соціального супровіду, що приводить до зловживання у порушенні прав як дітей-вихованців, так і батьків-вихователів. Останнє, не притаманне родині Дереньків.
Протягом 2004 року Харківською організацією «Жіноча громада» при фінансовій підтримці Міжнародного Фонду «Відродження» було реалізовано проект «Моніторинг дотримання прав людини в дитячих будинках сімейного типу України». Моніторинговим дослідженням прав людини в дитячих будинках сімейного типу України було охоплено 24 дитячі будинки сімейного типу України, що складає близько 20% від загальної кількості ДБСТ по всій країні. У цих 24 ДБСТ знаходиться на утриманні і вихованні 191 дитина-сирота. Для відтворення достовірної і максимально повної картини моніторинг проводили у чотирьох регіонах України. У межах моніторингу були проанкетовані 86 вихованців з 19120.
Спробуємо дати порівняльний аналіз даних всеукраїнського моніторингу та самостійного дослідження на основі опитування дітей та батьків-вихователів родини Дереньків (Додаток 5. Запитання для опитування серед вихованців ДБСТ ).
1. Соціальні стандарти, норми опіки та виховання
Під час моніторингу було отримано наступні результати щодо соціального забезпечення дітей.
Охорона здоров’я
– 17% вихованців вказали, що лікар їх оглядає раз на рік або рідше, недостатню кількість медичних оглядів підтвердили вихователі 2-х ДБСТ.
– 19% вихованців сказали, що лікують їх тільки батьки-вихователі. Жоден вихователь не має медичної освіти.
– Переважна більшість вихователів викликають лікаря лише у складних випадках.
– У 15-ти ДБСТ є діти, які потребують спеціалізованого лікування.
– Вихователі 10-ти ДБСТ не були повною мірою ознайомлені зі станом здоров’я вихованців, коли брали їх на виховання.
– У 3-х ДБСТ не всі діти мають можливість проходити щорічне оздоровлення.
Як бачимо 80% вихованців ДБСТ задовольняє стан медичного обслуговування.
У будинку Дереньків діти щорічно проходять медогляди, за ними закріплений сільський лікар – терапевт, проте подібно до інших ДБСТ лікаря викликають лише в складних випадках. Батьки займаються лікуванням хронічних хвороб. Про стан здоров‘я дітей знають, мають медичні картки є на всіх дітей. Всі діти з даної родини щорічно оздоровлюються в тому числі і за кордоном.
Харчування:
– 91% вихованців вважають харчування достатнім.
– Розбіжність в обрахуванні вартості натуральних норм денного харчування на одну дитину в різних ДБСТ коливається від 5 грн. до 11,02 грн.
– Їжу планують і готують батьки-вихователі з залученням дітей. Майже всі вихованці вміють готувати.
Подібна картина і родині Дереньків. На харчування витрачається близько 7 грн щоденно. Діти безкоштовно забезпечуються гарачим харчуванням в школі. Всі діти задоволені харчуванням.
Фінансове утримання
– У 10-ти ДБСТ вихованці зовсім не беруть участі у плануванні бюджету, ще в 10-ти – з ними інколи радяться.
– У 4-х ДБСТ обмеження в плануванні бюджету мають батьки-вихователі: все здійснюється за наданим кошторисом, з них 3 ДБСТ фінансуються безготівково.
– Розмір кишенькових грошей становить від 25 копійок до кількох гривень на місяць, 25% дітей кишенькові гроші не отримують.
– 4 вихованця сказали, що гроші заробляють самі.
В родині Дереньків ситуація дещо різниться від загальнооукраїнської: старші діти приймають участь в плануванні бюджету, всі діти мають кишенькові гроші (до 10 гривень на місяць).
Моніторингове дослідження засвідчило, що всі діти мають багато обов’язків щодо роботи по господарству. При розподілі праці враховуються вік, уміння й інтереси дитини, стать, фізичний розвиток, стан здоров’я. Подібна картина спостерігається і в родині , яка остежувалася.
При цьому норми забезпечення одягом і взуттям не відповідають реальним потребам вихованців. Особлива проблема із забезпеченням вихованців взуттям. Старшим дітям намагаються придбати кращій одяг і взуття. Не завжди випускники ДБСТ отримують при випуску одяг, взуття і м’який інвентар у відповідності до Постанов Кабінету міністрів України (така ж картина і в родині Дереньків).
Житлове забезпечення та умови проживання
– Житлові приміщення 15-ти ДБСТ потребують різних видів ремонту, є сумніви щодо відповідності їхнього стану санітарно-гігієнічним нормам.
– Близько 40 % ДБСТ мають площу житлового приміщення на одного мешканця меншу за норми, встановлені Житловим кодексом.
– У 12-ти ДБСТ є певні проблеми із забезпеченням меблями, в 4-х – недостатнє забезпечення побутовою технікою, а у 7 – не має транспортних засобів.
– У 7-ми ДБСТ діти не мають індивідуального робочого місця для виконання домашніх завдань.
Якщо порівнювати з умовами проживання родини Дереньків, то тут спостерігається протилежна картина: житло відповідає нормам на одного мешканця, є кімната для ігор, занять спортом, велика вітальня, кожна дитина забезпечена ліжком, письмовим столом та всім необхідним для навчання, достатньо меблів, побутової техніки, 2 автомобілі.
Відпочинок і дозвілля
– У 20-ти ДБСТ дозвілля проводиться активно, у 16-ти діти проводять вільний час перед телевізора, у 15-ти – діти багато гуляють, у 15-ти – читають книги.
– 56% вихованців мають безпосередній вплив на організацію спільного дозвілля.
– Організація канікул переважно співпадає з організацією оздоровлення дітей. За пільговими путівками їздили до таборів відпочинку і санаторіїв 80% вихованців. В одному ДБСТ за гуманітарною програмою для сиріт діти влітку їздять до Італії.
– 8 % вихованців можуть тільки іноді святкувати свій день народження, 16% лише час від часу отримують подарунки на власне свято.
Діти з родини Дереньків щорічно оздоровлюються, а більшість дітей і 2 рази на рік. Троє дітей лише в 2007 році їздили за кордон. Батьки-вихователі святкують дні народження всіх дітей та готують їм подарунки, незалежно від того, який фінансовий стан в родині на даний момент. Молодші школярі полюбляють святкування днів народження в «Макдоналдсі».
Право на освіту
– Рішення щодо вибору школи приймають батьки-вихователі, в переважній більшості випадків думка дитини враховується лише формально.
– Не всі вихованці повністю забезпечені підручниками, у 4-х з 24 ДБСТ рівень забезпечення підручниками недостатній. Рівень забезпечення канцелярським приладдям достатній.
– Не кожній дитині створено умови для відвідування гуртків і спортивних секцій за її бажанням. Серед перешкод – брак коштів, хоча вихованці можуть відвідувати такі заклади безкоштовно, суперечність релігійним переконанням батьків-вихователів, відсутність відповідного гуртка в даній місцевості.
– У 5-ти ДБСТ діти не мають можливості користуватися домашньою бібліотекою, а користуються лише шкільною. Ми не зустріли жодної ситуації, в якій дитина не мала б повноцінного доступу до літератури ні вдома, ні в школі.
– Лише 21% вихованців має регулярний доступ до комп’ютера. У 13-ти ДБСТ комп’ютера немає. У більшості випадків комп’ютер розглядається лише, як джерело розваг, а не як джерело нової інформації і нових знань.
Вихованці родини Дереньків відвідують Ревнівську загальноосвітню школу. Через віддаленість від районного центру – не можуть обрати іншу школу. Проте 5 випускників мають музичну освіту, 2 – займалися в спортивному ліцеї, 1 дитина навчалась в ізостудії. Діти мають можливість відвідувати гуртки та спортивні секції, які працюють на базі школи та клубу. Серед випускників 6 – закінчити ПТУ, 3 – вищі навчальні заклади, 1 – коледж.
В будинку є власна бібліотека. Діти мають змогу працювати на комп‘ютері.
Забезпечення прав випускників
Основна проблема випускників – забезпечення власним впорядкованим житлом і першим місцем роботи. Це підтверджують дані опитування в родині Дереньків. З 19 дітей, 2 було надано державне житло, 6 виділена земельна ділянка під забудову, за 6 – закріплена частина квартири батьків або спадщина, 5 – не мають закріпленого житла.
Окрім тих пільг випускників, які існують у нормативно-правових актах, треба закріпити для них право:
безкоштовного відвідування підготовчих курсів при вузах і професійно-технічних училищах, оскільки це не передбачається бюджетом дитячих будинків сімейного типу, в нормативно-правовій базі не закріплено безкоштовне для сиріт відвідування підготовчих курсів, не всі представники освіти, які відповідають за підготовчі курси, йдуть назустріч інтересам вихованців і дозволяють безоплатне відвідування.
Гарантованого першого робочого місця через створення реєстру категорій осіб, яких роботодавці повинні брати на роботу першочергово, і внесення до нього випускників ДБСТ (разом з випускниками інтернатних закладів для дітей-сиріт).
Залишатись проживати з вихователями, якщо вихователі йдуть на пенсію за вислугою літ, мають приватне помешкання або службове, яке перейшло у власність вихователів через 20 років роботи вихователями, і не заперечують проти спільного проживання випускників з ними.
Також потрібні дієві механізми порядку вступу випускників ДБСТ до професійно-технічних і вищих навчальних закладів, організації збереження закріпленого за ними житла, поки вони виховуються в ДБСТ, позачергового виділення для них впорядкованого житла.
За нашими даними краще створювати ДБСТ в окремих будівлях, розташованих у приватному секторі в містах та районних центрах (наприклад , як у родині Дереньків). Зауважимо, що в законодавстві немає чітких визначень щодо переводу будинку у власність батьків-вихователів чи в разі ліквідації будинку – механізму забезпечення вихованців та батьків-вихователів іншим житлом. Це становить суттєву проблему, осбливо після досягнення батьками-вихователями пенсійного віку( В обстежуваній родині мама-вихователька теж пенсійного віку - 57 років).
2.Соціальний супровід і контроль
Як показало моніторингове дослідження та дослідження проведене в родині Дереньків, у рамках соціального супроводу за кожним ДБСТ повинні бути закріплені не лише соціальний працівник (відповідальний за контакти і роботу з родиною дитини, співпрацю з іншими установами, з якими стикається дитячий будинок сімейного типу під час функціонування – РАГС, суд, установи освіти та інше), а й психолог або соціальний педагог (індивідуальне діагностування дитини, терапевтичні заняття з дітьми та вихователями, психолого-педагогічні поради вихователям), юрист (консультування вихователів і дітей щодо їх прав, обов’язків і пільг).
Приклад родини Дереньків наочно показує переваги даної форми влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. В ДБСТ в більшій мірі забезпечується здійсння прав дитини. Не дивлячись на існування ряду питань, які не врегульовані нормами чнного законодавства, ДБСТ як самостійна форма влаштування дітей має право на існування.

Висновки

Потреба зміни існуючої системи опіки та піклування над дітьми в Україні є визнаною широким колом фахівців та державою. Свідченням цьому є створення та розвиток прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу, подальше вдосконалення діяльності мережі центрів соціальних служб для молоді.
Саме шляхом створення, розвитку та державної підтримки альтернативних форм сімейного виховання дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, можна виконати вимоги міжнародних документів щодо забезпечення права таких дітей зростати в сімейному оточенні.
Аналіз законодавства стосовно утримання та виховання дітей зазначених категорій показав показав, що держава приділяє даній проблемі першочергове значення, а водночас і правову неврегульованість ряду питань, пов‘язаних з функціонування окрмих інститутів сімейного виховання. В Україні наявні передумови та можливість для створення ювенальної юстиції.
Практика діяльності ДБСТ в Україні та за кордоном свідчить, що така форма сімейного виховання є прийнятною для повноцінного розвитку дітей-сиріт. Проведене дослідження підтвердило переваги такої форми виховання у порівнянні з утриманням дітей у великих інтернатних закладах. У той же час, в результаті дослідження виявлено, що всі обстежені родини функціонують в умовах відсутності належного соціального супроводу, що є конче важливим для нормального виконання ДБСТ своїх функцій та потребують супроводу інших фахівців.
Правовий механізм створення, діяльності та припинення функціонування дитячих будинків сімейного типу потребує суттєвого оновлення.

Список використаних джерел

Видання нормативного характеру

1. Кодекс сімейний, від 2002.01.10, № 2947-III"Сімейний кодекс України"
2. Цивільний Кодекс України
3. Закон України, від 2001.04.26, № 2402-III"Про охорону дитинства"
4. Закон України, від 2001.06.21, № 2558-III"Про соціальну роботу з дітьми та молоддю"
5. Закон України, від 2005.01.13, № 2342-IV"Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування"
6. Постанова КМУ, від 2002.04.26, № 565"Про затвердження Положення про прийомну сім'ю"
7. Постанова КМУ, від 2002.04.26, № 564"Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу"

Книги, брошури, статті

8. Бевз Г.М. Прийомна сім'я: перші кроки до альтернативних форм опіки дітей // Педагогіка і психологія. - 2003. - №1. - С.62-66.
9. Бондар С.Б.,Грига І.М. та ін. Соціальні служби – родині: розвиток нових підходів в Україні. – К.,2003. – 124с.
10. Виховний потенціал сім‘ї в сучасних умовах: тематична державна доповідь про становище сімей в Україні за підсумками 2001 року. – К: Державний ін-т проблем сім‘ї та молоді, 2002. – 144с.
11. Дитячі інтернатні заклади у 2001 році: Статистичний бюлетень.- К.: Держкомстат, 2002.
12. Дубровина И.В., Лисина М.И. Особенности психическогоразвития детей в семье и в домах ребенка: Возрастные особенности психического развития детей.-М.,1982.-С. 77-92; Психическое развитие воспитанников детского дома/ Под.ред. И.В.Дубровиной, А.Г.Рзской.-М.,1990.
13. Євко В. Ю.  Дитячий будинок сімейного типу: проблеми правового регулювання діяльності // Охорона дитинства. Дитяче право: теорія, досвід, перспективи. - Одеса, 2001. - С.211–218.
14. Збірник нормативно-правових актів та методичних матеріалів щодо соціально-правового захисту дітей. – К.,2006. – 150с.
15. Карпенко О.І. Правові засади утриманя та виховання дітей сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. – Рукопис. Національний університет внутрішніх справ, Харків, 2002. – С.11.
16. Методичні рекомендації щодо сімейного влаштування дітей – сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (у запитаннях та відповідях). – К.: Дерсоцслужба, 2005.-116с.
17. Нечаева А.М.Охрана детей-сирот в России: История и современность// НИИ детства Рос. Дет. Фонда.-М.,1994.- С.171 – 175.
18. Організація створення та функціонування дитячих будинків сімейного типу (методичні рекомендації).- К,2003. – 36 с.
19. Пєша І.  Особливості функціонування дитячих будинків сімейного типу як сімейної форми опіки над дітьми-сиротами // Херсонський держ. пед. ун-т. Збірник наукових праць. Пед. науки. - Херсон, 2000. - Вип.13. – 240с.
20. Прийомна сім’я:методика створення і соціального супроводу: Науково – методичний посібник/ Г.М. Бевз, О.В. Кузьмінський та ін. – К.: Центр стратегічної підтримки, 2003. – 92с.
21. Соціальне сирітство в Україні: експертна оцінка та аналіз існуючої системи утримання та виховання дітей, позбавлених батьківського піклування/авт.кол. А.С. Волинець, Н.М.Комарова та ін.-К: Видавництво,1998.-120с.
22. Технології створення та функціонування прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу / [Г.М.Бевз, А.Й.Капська, Н.М.Комарова та ін.; Ред. О.П.Костюк]; Держ. ком. України у справах сім’ї та молоді, Держ. ін-т пробл. сім’ї та молоді. - К., 2003. - 186 с
23. Хованец В. Обретение надежды/Пер. с словацкого,- М.: Педагогика, 1988.-130с.
24. Якубова Ю. М.  Про розробку проекту концепції державної сімейної політики в Україні // Молодь України: стан, проблеми, шляхи розв’язання. - К., 1998. - Вип.7. - С.23–32.

Інтернет ресурси

25. http://zakon.rada.gov.ua
26. http://dss.visti.net/SITE/UKR/
27. http://www.kmu.gov.ua/sport/control/publish
28. http://www.helsinki.org.ua
29. http://www.hopeandhomes.org.ua/aboutcompany.html

Глосарій

1. Безпритульні діти - діти, які були покинуті батьками, самі
залишили сім'ю або дитячі заклади, де вони виховувались, і не
мають певного місця проживання.
2. Дитина-сирота - дитина, в якої померли чи загинули батьки.
3. Діти, позбавлені батьківського піклування, - діти, які
залишилися без піклування батьків у зв'язку з позбавленням їх
батьківських прав, відібранням у батьків без позбавлення
батьківських прав, визнанням батьків безвісно відсутніми або
недієздатними, оголошенням їх померлими, відбуванням покарання в
місцях позбавлення волі та перебуванням їх під вартою на час
слідства, розшуком їх органами внутрішніх справ, пов'язаним з
ухиленням від сплати аліментів та відсутністю відомостей про їх
місцезнаходження, тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм
виконувати свої батьківські обов'язки, а також підкинуті діти,
діти, батьки яких невідомі, діти, від яких відмовились батьки, та
безпритульні діти.
4. ДБСТ- це окрема сім’я, яка створюється за бажанням подружжя або окремої особи, котра не перебуває в шлюбі. Така сім’я бере на виховання і спільне проживання не менше п’яти дітей – сиріт чи дітей, позбавлених батьківського піклування.
5. Опіки - форма влаштування дітей до 14 років у сім‘ї громадян України, які перебувають, переважно, у сімейних, родинних відносинах з цими дітьми-сиротами або дітьми, позбавленими батьківського піклування, з метою забезпечення їх виховання, освіти, розвитку і захисту прав та інтересів.
6. Патронат – одна з форм виховання у сім‘ях дітей, які залишилися без батьків, встановлюється на підставі договору, що укладається між органом опіки та піклування та громадянином, який бере дитину на виховання за умови надання йому державою метеріальної допомоги.
7. Піклування - форма влаштування дітей до 14 років у сім‘ї громадян України, які перебувають, переважно, у сімейних, родинних відносинах з цими дітьми-сиротами або дітьми, позбавленими батьківського піклування, з метою забезпечення їх виховання, освіти, розвитку і захисту прав та інтересів.
8. Прийомна сім'я - сім'я, яка добровільно взяла із закладів для
дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, від
1 до 4 дітей на виховання та спільне проживання.
9. Сирітство — це соціальне явище, виникнення якого обумовлено наявністю в суспільстві дітей, батьки яких померли, а також дітей, які залишились без піклування батьків в результаті позбавлення останніх батьківських прав або визнання їх в установленому порядку недієздатними, безвісно відсутніми.
10. Соціальне сирітство — соціальне явище, обумовлене ухиленням або відстороненням батьків від виконання батьківських обов'язків по відношенню до неповнолітньої дитини.
11. Усиновлення – це прийняття усиновлювачем у свою сім‘ю дитини на правах дочки чи сина, що здійснене на підставі рішення суду.

Додаток 1
Перелік законодавчих актів
в галузі забезпечення прав дітей – сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування

АКТИ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

1. Кодекс сімейний, від 2002.01.10, № 2947-III"Сімейний кодекс України"
2. Цивільний Кодекс України
3. Закон України, від 2001.04.26, № 2402-III"Про охорону дитинства"
4. Закон України, від 2001.06.21, № 2558-III"Про соціальну роботу з дітьми та молоддю"
5. Закон України, від 2005.01.13, № 2342-IV"Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування"
6. Постанова Верховної Ради України, від 2005.09.06, № 2796-IV"Про дитячу безпритульність в Україні та шляхи подолання цього явища"
7. Постанова Верховної Ради України, від 2005.09.22, № 2894-IV"Про Рекомендації парламентських слухань "Забезпечення прав дітей в Україні. Охорона материнства та дитинства"
8. Закон України, від 2006.01.11, № 3303-IV"Про приєднання України до Конвенції про цивільно-правові аспекти міжнародного викрадення дітей"

Акти Президента України

9. Указ Президента України, від 1997.10.17, № 1153/97"Про затвердження Заходів щодо поліпшення становища дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків"
10. Розпорядження Президента України, від 2000.11.29, № 359/2000-рп"Про заходи щодо поліпшення утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування"
11. Указ Президента України, від 2005.07.11, № 1086/2005"Про першочергові заходи щодо захисту прав дітей"
12. Указ Президента України, від 2005.11.29, № 1673/2005"Про проведення в Україні у 2006 році Року захисту прав дитини»
13. Указ Президента України від 2007.05.04 № 376/2007 «Про додаткові заходи щодо захисту прав та законних інтересів дітей»
14. Указ Президента України про проголошення 2007 ріку Роком підтримки національного усиновлення та інших форм сімейного виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

АКТИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

15. Постанова КМУ, від 1994.04.05, № 226"Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування"
16. Постанова КМУ, від 1994.08.18, № 565"Про порядок повного державного утримання та забезпечення учнів державних професійних навчально-виховних закладів безкоштовним харчуванням і стипендією"
17. Постанова КМУ, від 1995.06.16, № 433"Про поліпшення матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків"
18. Постанова КМУ, від 1998.06.16, № 909"Про поліпшення матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування"
19. Постанова КМУ, від 2000.04.12, № 646"Про затвердження Інструкції з обліку дітей і підлітків шкільного віку"
20. Постанова КМУ, від 2000.08.03, № 1200"Про утворення Міжвідомчої комісії з питань охорони дитинства"
21. Розпорядження КМУ, від 2001.05.16, № 199-р"Про надання допомоги дітям-сиротам, інвалідам, дітям з малозабезпечених і багатодітних сімей, а також тим, що залишилися без піклування батьків"
22. Постанова КМУ, від 2001.12.27, № 1751"Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми"
23. Постанова КМУ, від 2002.04.26, № 565"Про затвердження Положення про прийомну сім'ю"
24. Постанова КМУ, від 2002.04.26, № 564"Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу"
25. Постанова КМУ, від 2003.04.23, № 569"Про затвердження Порядку повернення до України позбавлених батьківського піклування дітей, які є громадянами України"
26. Постанова КМУ, від 2003.08.28, № 1377"Про затвердження Порядку ведення обліку дітей, які можуть бути усиновлені, осіб, які бажають усиновити дитину, та здійснення нагляду за дотриманням прав дітей після усиновлення"
27. Постанова КМУ, від 2003.08.30, № 1381"Про збільшення норм матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування"
28. Постанова КМУ, від 2003.12.17, № 1950"Про внесення змін до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми та Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям
29. Постанова КМУ, від 2004.01.28, № 87"Про затвердження Типового положення про центр соціально-психологічної реабілітації дітей"
30. Розпорядження КМУ, від 2005.05.27, № 163-р"Про заходи щодо відзначення Дня захисту дітей"
31. Постанова КМУ, від 2005.08.25, № 823"Про затвердження Порядку надання одноразової допомоги дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, після досягнення 18-річного віку"
32. Постанова КМУ, від 2005.09.08, № 878"Про затвердження Типового положення про соціальний гуртожиток"
33. Розпорядження КМУ, від 2005.12.07, № 503-р"Про схвалення Концепції Державної програми подолання дитячої безпритульності і бездоглядності на 2006 - 2010 роки"
34. Постанова КМУ, від 2005.12.27, № 1291"Про затвердження Типового положення про соціально-реабілітаційний центр - дитяче містечко"
35. Постанова КМУ, від 2006.02.06, № 106"Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях за принципом "гроші ходять за дитиною" у 2006 році"
36. Постанова КМУ, від 2006.02.22, № 186"Про підвищення рівня пенсійного забезпечення осіб із числа дітей-сиріт"
37. Постанова КМУ, від 2006.03.15, № 311"Деякі питання призначення і виплати допомоги сім'ям з дітьми"
38. Постанова КМУ, від 2006.03.15, № 310"Про затвердження Типового положення про СОС-дитяче містечко"
39. Постанова КМУ, від 2006.03.25, № 367"Про утворення Державного департаменту з усиновлення та захисту прав дитини"
40. Постанова КМУ, від 2006.07.12, № 956"Про проведення експерименту з призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які перебувають під опікою (піклуванням) або у відповідних закладах, за принципом "гроші ходять за дитиною"
41. Постанова КМУ, від 28 березня 2007 р. N 549 Про затвердження Порядку використання у 2007 році коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів щодо реалізації державної політики з питань захисту дітей та заходів, спрямованих на подолання дитячої безпритульності і бездоглядності
42. Постанова КМУ, 31.01.07 № 81 „Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях за принципом „гроші ходять за дитиною” у 2007 році;
43. Постанова КМУ, від 4.04.2007 № 605 "Про проведення експерименту з призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які перебувають під опікою (піклуванням) і проживають у сім’ї опікунів (піклувальників), за принципом "гроші ходять за дитиною
44. Розпорядження КМУ, від 2006.04.22, № 229-р"Про схвалення Концепції Загальнодержавної програми "Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини на 2006 - 2016 роки"
45. Розпорядження КМУ, від 2006.05.11, № 263-р"Про схвалення Концепції Державної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування"

Додаток 2
Державна система опіки та виховання дітей, позбавлених батьківського піклування
 
Додаток 3
УГОДА
про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу
(зразок)


_________________________ "____" _________ 200_ р. N __
(населений пункт)

__________________________________________________________________
(повне найменування органу, що прийняв рішення про створення дитячого будинку сімейного типу) в особі __________________________________________________________
(посада, прізвище, ім'я, по батькові)
__________________________________________________________________


і батьки-вихователі _____________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові, паспорт, серія,
_________________________________________________________________
номер, ким і коли виданий)
що проживають ___________________________________________________,
(адреса)

уклали цю угоду про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу, до якого влаштовуються діти на підставі відповідного рішення; ____________________________________________
__________________________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові дитини, рік народження)
__________________________________________________________________

1. Батьки-вихователі зобов'язуються:

1) у роботі з дітьми дотримуватись вимог законодавства України про захист інтересів дітей та охорону дитинства;

2) проводити щороку медичне обстеження дітей та виконувати рекомендації лікарів-спеціалістів;

3) співпрацювати з місцевими службами у справах неповнолітніх та центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у ході здійснення соціального супроводження дитячих будинків сімейного типу; у разі потреби звертатися до центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у зв’язку з необхідністю залучення фахівців для вирішення проблемних питань;

4) брати участь у різних формах підвищення кваліфікації;

5) у разі виникнення в дитячому будинку сімейного типу несприятливих умов для утримання, виховання та навчання дітей повідомляти про це місцеві служби у справах неповнолітніх;

6) використовувати в повному обсязі та за призначенням державну соціальну допомогу, що надається дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, які виховуються в дитячому будинку сімейного типу, на забезпечення їх повноцінного харчування, утримання, виховання, розвитку і освіти.

2. Батьки-вихователі несуть відповідальність за вихованців згідно із законодавством та за діяльність дитячого будинку сімейного типу.

3. __________________________________________________________
(повне найменування органу, що прийняв рішення про створення дитячого будинку сімейного типу)
_____________________
зобов’язується:

1) у межах видатків, передбачених у державному бюджеті на утримання дитячого будинку сімейного типу, перераховувати щомісяця до 20 числа на особистий рахунок одного з батьків-вихователів, відкритий у банківській установі, або виплачувати через державні підприємства поштового зв’язку кошти в розмірі двох прожиткових мінімумів для дітей відповідного віку;

2) щомісяця виплачувати грошове утримання батькам-вихователям у розмірі _______ гривень;
3) надати батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу, житлове приміщення _________________________________________
(адреса)
__________________________________________________________________
загальною площею __________ кв. метрів виходячи з розрахунку проживання в дитячому будинку сімейного типу ______ осіб;

4) надати у користування дитячому будинку сімейного типу земельну ділянку для ведення садівництва та городництва площею ________ гектарів;

5) надати у користування дитячому будинку сімейного типу транспортний засіб ______________________________________________;
(найменування)

6) щороку затверджувати кошторис на підтримання в належному технічному стані будівлі дитячого будинку сімейного типу після ознайомлення з ним батьків-вихователів;

7) забезпечити соціальне супроводження дитячого будинку сімейного типу;

8) забезпечити щорічне безоплатне медичне обстеження дітей;

9) здійснювати координацію діяльності відповідних районних (міських) установ та організацій, пов’язаних із захистом прав дітей.

4. За згодою сторін ця угода може бути доповнена іншими зобов’язаннями.

5. У разі порушення та неналежного виконання умов цієї угоди кожна із сторін має право звернутися до суду.

6. Угода може бути розірвана за згодою сторін.

7. Угода укладається в трьох примірниках -- по одному для кожної із сторін та місцевої служби у справах неповнолітніх. Усі примірники мають однакову юридичну силу.

8. Ця угода набирає чинності з дня її підписання.

________________________________ ____________________________
повне найменування органу, що (прізвище, ім’я, по батькові батьків-
прийняв рішення про створення вихователів
дитячого будинку сімейного типу
________________________________ ____________________________

________________________________ ____________________________
(адреса) (адреса)

________________________________ ____________________________
________________________________ ____________________________
(розрахунковий рахунок) (розрахунковий рахунок)
________________________________ ____________________________
прізвище, посада керівника органу батьки-вихователі (підпис)

(підпис)
________________________________ ____________________________

МП

Додаток 4

Угода про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу
Родини Дереньків

Додаток 5
Дані про дітей-вихованців дитячого будинку Дереньків


Додаток 6

«Незакінчені речення»
(запитання для опитування вихованців ДБСТ)

* Я буваю незадоволений, коли...
* Інколи мені здається, що я...
* Мені радісно, коли...
* В сім‘ї мене більше всіх розуміє і підтримує...
* Мені подобається, що в нашій сім‘ї...
* Критика мене засмучує, якщо...
* Мені здається, що мата і тато...
* Я почуваюсь пригніченим, коли...
* Якщо я хворію, то...
* Я задоволений своїм життям тому, що...
* Я незадоволений своїм життям тому, що...
* Мені не подобається, коли...
* Я відчуваю роздратування, коли...
* В сім‘ї до мене відносяться...
* Більше всього з боку братів і сестер, я ціную...
* Коли я не впевнений, що роблю правильно, то я...
* Якщо мене мама сворить, то я...
* Тато мені допомагає, коли...
* Я вважаю, що мене (не) часто сварять дорослі...
* У вільний час, я...
* Мені бракує...
* Сім‘я мені потрібна для того, щоб...
* Я не можу вільно розаовісти про...
* Зі мною...
* Коли мені доводиться чекати...
* Я (не) хвилююсь за своє майбутнє тому, що.
1 Конституція України.-К., 2005.-с.-32.
2 http://besprizornik-news.com/homeless-children-rights-ukraine
3 http://www.prezident.gov.ua/documents/
4 Закон України Про охорону дитинства .- Відомості Верховної Ради (ВВР), 2001.- N 30.- с.138
5 Державна доповідь «Про становище дітей в Україні (за підсумками 1999 року): Соціальний захист дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування». -- Український ін-т соціальних досліджень, 2000. — С. 96.
6 Конвенція ООН про права дитини.-К.,1991.
7 Закон України Про охорону дитинства .- Відомості Верховної Ради (ВВР), 2001.- № 30.- с.142
8 http://zakon.rada.gov.ua
9 Волинець Л.С., Комарова Н,М, та ін. Соціальне сирітство в Україні: експертна оцінка та аналіз існуючої в Україні системи утримання та виховання дітей, позбавлених батьківського піклування. – К.: Видавництво, 1998. – с.16
10 Дубровина И.В., Лисина М.И. Особенности психическогоразвития детей в семье и в домах ребенка: Возрастные особенности психического развития детей.-М.,1982.-С. 77-92; Психическое развитие воспитанников детского дома/ Под.ред. И.В.Дубровиной, А.Г.Рзской.-М.,1990.
11 http://dss.visti.net/SITE/UKR/
12 Нечаева А.М.Охрана детей-сирот в России: История и современность// НИИ детства Рос. Дет. Фонда.-М.,1994.- С.171 – 175.
13 Карпенко О.І. Правові засади утриманя та виховання дітей сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. – Рукопис. Національний університет внутрішніх справ, Харків, 2002. – с.11.
14 http://www.kmu.gov.ua/sport/control/publish
15 http://www.kmu.gov.ua/sport/control/publish
16 Хованец В. Обретение надежды/Пер. с словацкого,- М.: Педагогика, 1988.-С. 65-67.
17 Закон України Про охорону дитинства .- Відомості Верховної Ради (ВВР), 2001.- № 30.- с.142 )
18 Організація створеня та функціонування дитячих будинків сімейного типу (методичні рекомендації). – К. -2003. – с.4.
19 Інформація з сайту oрганізації "Надія і житло для дітей", http://www.hopeandhomes.org.ua
20 http://www.helsinki.org.ua   
Категорія: Учнівські роботи, МАН | Додав: robik99 (09.02.2012)
Переглядів: 697 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email:
Код *: